Skørnøse ved Tyinkrysset (20.03.2020)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Skørsnøse (1,453m) 20.03.2020 12:35
Steinhaug (1,064m) 20.03.2020 13:04
Visits of other PBEs Svingen p-lomme (935m) 20.03.2020 11:00

Gledet meg veldig til noe mer nærkontakt med Jotunheimen igjen, der jeg kjørte mot Vang på en E16 som var preget av telehiv. Det var lite folk ved Tyinkrysset, naturlig nok, og jeg var spent på parkeringsmulighetene i området. Heldigvis var det EN brøytet plass ved Svingen. Her varmet sola godt, og jeg fryktet for kladdeføre, der jeg klistret på kortfellene under skia. Droppa å ta med langfeller - en tabbe.

Det var - og forble - flotte tørre forhold på hele turen, men i brattene opp mot Skørnøse hadde det gjort seg med helfeller. Kortfellene begynte dessuten å løsne, og skapte litt krøll nå og da. En isende kald nordvest gjorde at mye av turen ikke ble den nytelsen jeg hadde ønsket, men utsikten leverte!

Nordflanken mot Skørnøse.
Mot Stølsnøse.
Drømmeutsikt mot hurrunger og jotner, men mobilkameraet taklet ikke lysforholdene, ser jeg.
Tyinkrysset i fugleperspektiv.
Toppvarden med Sulefjell og -tind i bakgrunnen.