Skitur i Dyrkollebotn (14.03.2020)  4

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Sør for Botnavatnet (350m)
Endpoint Sør for Botnavatnet (350m)
Ascents Geiteskardfjell (893m) 14.03.2020
Godbotnsfjellet (887m) 14.03.2020
Visits of other PBEs Dyrkolbotn p-plass (350m) 14.03.2020 13:05

Grunnet koronautbruddet som var på vei, fikk jeg min samboer nordover til Sognefjorden (hvor hun ble hentet til Sunnmøre fra nordsiden). Jeg benyttet da anledning til å ta en skitur i en sidedal av Romarheimsdalen, som er eneste området med skikkelig skiføre langs kysten mellom Bergen og Ytre Sogn. Jeg ankom Sognefjorden litt etter 12, og var klar til å gå få minutter etter kl 13. Temperaturen var -1, og været var greit. Værmeldingene var derimot ikke de beste...

Jeg startet her, ved sørenden av Botnavatnet (348). Dyrkollebotnen, som jeg gikk innover, er rett frem

Delvis brøytet inn til gården i Dyrkollebotnen. Dette gav en hard hinne som var enkel å skøyte på. Den første gode kilometeren gikk derfor nokså fort unna

Jeg var ikke den aller første til å gå på ski i området. Derimot så stoppet sporene på Langeneset (mellom Fossvatnet (402) og Instebotnvatnet (408) i Dyrkollebotnen). Sporene gjorde denne delen av turen nokså komfortabel

Et bratt parti opp langs elven til Fossvatnet (402). Her var det knotete å gå, og jeg følte at klokken begynte å tikke nokså fort etterhvert. Avstandene fremover dalen her var noe lenger enn jeg hadde sett for meg. Jeg satte meg som mål å være tilbake ved bilen innen kl 18; da særlig ettersom at dårligere vær var meldt samt at vestfronten så stadig mørkere ut...

Jeg gikk på sørsiden av Langeneset, slik at jeg fikk gledet av å gå helt flatt på vannet. Da jeg regnet med at isen var utrygg, gikk jeg aldri lengre enn 1-2 meter ut fra bredden

Etterhvert som at jeg trekte oppover Instebotnen, fant jeg tak i DNT-ruten. Denne hjalp ikke særlig på vinterføre, men det var nyttig å vite at jeg i hvert fall ikke var helt på villspor

Instebotnen ble stadig brattere, og gav etterhvert god utsikt. Her fra ca. 550moh.

Fra ca. 600moh. og oppover, ble botnen stadig slakkere. Jeg kom etterhvert opp til Geitaskarvatna (750)

Jeg har forsert opp til venstre (vest) for Geitaskarvatna (750). Utsikt i retning Godbotsfjellet (887)

Utsikt vestover fra like øst for toppen av Godbotnsfjellet. Grunnet sterk vind på økende styrke, samt noen kuldegrader, var jeg ikke lenge på toppen før jeg trakk mot nordøst for å bestige Geiteskarfjell (894)

Utsikt nordover, hvor man blant annet kan skimte masten på Gleinefjellet (792) i Masfjorden kommune

Toppselfie! Grunnet sterk vind og noe snøfokk var slalombrillene mine utrolig nyttige på og rundt de to fjelltoppene jeg besteg denne dagen!

Bratte motbakker opp vestsiden av Geiteskardfjell (894). Ettersom at klokken var så mye som 16:00 da jeg var i bunnen mellom fjellene, innså jeg at tiden var i ferd med å renne fra meg... Jeg bar skiene til topps i en voldsom vind. Grunnet litt problemer med den ene fellen min (samt at jeg kun har kortfeller), var dette i praksis eneste måte å komme seg opp på dagens høyeste punkt på

Ny toppselfie på dagens 2. fjelltopp! Jeg nådde toppen 16:15, vel 3 timer etter at jeg startet fra bilen. Dette er den 3. høyeste fjelltoppen av samtlige 57 topper i nye Alver kommune (Lindås + Radøy + Meland). Godbotnsfjellet (887) er nr. 5 i den nye storkommunen, mens nabofjellet Sørdalsnuten (957) er kommunetopp

Fant meg en mest mulig skjermet sone like sørvest for toppen. Her var det full storm, og jeg måtte virkelig holde god fast i ski og staver for å ikke risikere å miste noe til østsiden av fjellet. Med dårlig vær og mørkets nattetimer på vei var det bare å komme seg nedover fjellsidene

Jeg startet nedkjøringen litt sør for den ruten jeg hadde fulgt opp til Geitaskarvatna (750). Dette var en fin rute, som jeg vurderte til å være lite utsatt for snøskredfare

Etterhvert som jeg nærmet meg innsjøene i dalbunnen, fikk jeg god nytte av å følge mine egne skispor tilbake mot bilen. Nådde bilen rundt 17:55, og slapp (nesten) unna hele snøværet som var på vei.