Knalldag til Gustavfjellet, Svalbard >1000m pf (16.03.2020)  6

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Start point Sjaktbreen (791m)
Ascents Gustavfjellet (1,223m) 16.03.2020 13:00
Øst for Gustavfjellet (1,035m) 16.03.2020 13:00

Med turer dagene i forveien var vi i siget og klare for langtur til Gustavfjellet i finværet som var meldt. Denne krevde ørlite mer logistikk en å gå ut døra på studentbrakkene i Nybyen. Opp klokka 7 og starta traskinga ned til scooterutleia rundt halv 8. Framme til åpning der jeg fikk på meg scooterdress og tidenes varmeste sko. Kjørte så opp igjen for å hente sekker og scooterutstyret til Vemund. Nå kunne turen starte skikkelig!

Freste opp Adventdalen, så opp Todalen, over Gangskaret og ned i svære og kalde Reindalen. Herifra var det videre opp Slaktbreen før vi etter hvert parkerte på Sjaktbreen hvor vi fikk se vår tenkte rute opp. Vi var litt spente på hvordan eggen opp til toppen skulle være da det ikke er så lett å bli klok på kartet, men herifra så det i hvert fall veldig greit ut. Etter parkering ble det et par løpedrag for å bygge opp litt ekstra varmemargin før den varme scooterdressen og skoa skulle av og skiftes ut med noe mer gå-vennlig + stegjern. Det ble selvfølgelig småkaldt til tider, men løste seg veldig fint med et par sprinter til. Vi brukte første bakken på å få skikkelig varme i kroppen. Her ble det litt skojustering for å få blodomløpet tilstrekkelig. Videre gikk vi mot Østtoppen og sto på den ikke alt for lenge etterpå. Jo nærmere vi kom eggen ble den i grunn bare snillere og snillere, men det kom samtidig mer og mer vind. Jeg hadde en liten fryst-buff-situasjon og strevde med å holde varmen rundt nesa i -25 minus + vind. Prøvde et par forskjellig løsninger men fikk aldri helt dreisen før helt mot toppen da jeg dro hele buff’en opp fra halsen og over nesa. Det gjorde at sikten ble kraftig innskrenka, men jeg fikk i hvert fall varmen. Måtte stake ut omtrentlig kurs hver tiende meter da jeg ikke hadde mye sikt oppover med buff-lue-hette-situasjonen. Det hadde heller ikke vært alt for mye mat så langt i dag, noe som kjentes! Men med en gang vi kom opp fra eggen, over kanten, sola i trynet og toppen i synet ble det et voldsomt liv! For en dag og for en utsikt!

Dagens turfølge: Undertegnede, scooteren og Vemund
Vemund med dagens turmål i bakgrunnen
Undertegnede fyller på med solbærtoddy
Barsk type!Scootern kan sees som en liten svart prikk langt der nede
Sko justeres og.....
.....kamerainnstillinger klønes komplett til! Irriterende, men ikke så veldig mange å skylde på!
Panorama over Sjaktbreen

Vi rulsa de siste meterne mot toppen, tok et par bilder før speilrefleksen fikk nok av kulda og takka for seg. Vi holdt heldigvis ut en god stund lenger her oppe og nøyt det som var av sol og utsikt! Svalbard as!

Vi måtte dessverre ned på et tidspunkt og fulgte naturligvis samme rute ned til scooteren. Her ble det solbærtoddy, sjokkis og mat mens vi skifta (og løp) over til scooterklær igjen. Digg med ny, tørr buff! Scooterturen hjem ble av det fantastiske slaget med storlått utsikt og et nydelig kveldslys. Leverte scooteren litt før klokka 6. For en dag og for en tur! Denne kommer jeg til å huske lenge!

Bare sjarmøretappen igjen
Toppen er nådd!
Tok timelapse ut flyvinduet med mobilen under takeoff Longyearbyen og et godt stykke over Svalbard. Gustavfjellet klarte å lure seg med. Hovedtoppen under den røde prikken med ruta vi gikk ned til høyre