Nordenskiöldfjellet (15.03.2020)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Nordenskiöldfjellet (1,053m) 15.03.2020

Etter isgrotta og Sarkofagen i går var jeg og Vemund klar for Nordenskiöldfjellet i dag. Vi dro hit, mens gårsdagens følge gikk over Platåfjellet. Jeg hadde i utgangspunktet planer om å dra med ski oppover, men det endte med at de ble hjemme. Dermed tok vi beina fatt ut fra Nybyen og videre opp dalen i tåkedisen med 25 minus rundt øra. Tok av opp Tverrdalen og fikk dagens første skikkelige høydemetre. Fortsatte så sørvestover over eggen med Platåbreen på ene sida. Vi tok på stegjern et sted langs eggen. Videre fulgte et flatere parti før det igjen ble brattere igjen mot toppen. Gradvis slapp skylaget mer og mer og vi fikk et strålende vær siste biten opp mot toppen. Vi hadde gått i le stort sett hele turen, men på toppplatået fikk vi kjenne på vinden. Kjekt å kunne stå i le bak hytta! Noe tåkerester var det i retning sola, mens resten var helt fritt! Ble et par bilder og nyting av utsikten før vi retunerte ned igjen. Ett stykk nydelig utsikt hele nedturen, snakk om kule fjell! Rett før Tverrdalen så vi gjengen fra i går var i godt driv over Platåfjellet! Her ble det litt vinking frem og tilbake før vi forsvant ned til en god og varm dusj!

Neste dag var det klart for Gustavfjellet