Nordenskiöldfjellet (15.03.2020)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Ascents Nordenskiöldfjellet (1,053m) 15.03.2020

Med Fredrik på besøk på Svalbard, var det på tide å få gjennomført tur til det høyeste Longyearby-fjellet. Dagen før var vi i ishulene og på Sarkofagen, og så fram til denne turen som er litt mer alpin. Vi tok beina fatt oppover mot Tverrdalen, i et ikke alt for bra vær. Det varslet bedring utover dagen, så vi gikk med godt mot. Temperaturen var rundt -20 når vi startet oppover Tverrdalen, men i denne dalen er hvert skritt et slit, og man får opp varmen en del uansett. Vi hadde ikke med skredutstyr, så vi tok litt ekstra hensyn i det siste henget hvor det er skredterreng, og i dag mye vindtransportert snø. Dette førte til et litt krunglete veivalg oppover, men det var sikkerheten som stod i fokus. Bak oss kom en gjeng på ski, de valgte å gå rett opp fokksnøen.

Solglimt på eggen mot pkt. 794

I toppen av Tverrdalen svingte vi sørover, og siktet oss inn på eggen opp til Nordenskiöldfjellet. Været hadde en lettende tendens, og himmelen ble blåere og blåere. Vel oppe mot slutten av eggen, tok vi på oss stegjern for å forsere den siste "hammeren". Disse suger varme ut av skoene, og føttene ble fort kalde. Bare å få i gang farta for å få litt varme igjen.

Mot Longyearpasset

Varme fikk vi definitivt når vi kom opp på pkt. 794, i form av sol fra sør. Vi sugde til oss det vi kunne, mens vi tok en del bilder av den fantastiske naturen rundt oss. Deretter tok vi fatt på det siste henget opp til toppen. Da vi kom vel opp på toppen, buldret vi opp på varden, tok litt bilder, og gikk bort til hytta for å skifte til varmere klær i ly av vinden. Utsikten var formidabel rundt oss i dag, og det var faktisk første gang jeg hadde så god utsikt på Nordenskiöldfjellet.

Mot Nybyen nede i Longyeardalen

Etter å ha nytt utsikten en stund, ble vi jagd ned av kulda. Vi måtte holde oss aktive for å ikke bli for kalde i vinden. Begynte derfor på returen samme vei som vi hadde gått opp. Nede ved Tverrdalen så vi ei gruppe på 6 vandre innover Platåfjellet, og det viste seg at dette var gjengen vi hadde vært på Sarkofagen med dagen før. Vi vinket og tok noen snikbilder av dem, før vi gikk ned til Nybyen. Her ble det burger på Coal Miner's før vi avsluttet en flott dag. Takk for turen!