Fulltreffer på Nordenskiöld Lands høyeste (16.03.2020)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Start point Sjaktbreen (791m)
Ascents Gustavfjellet (1,223m) 16.03.2020
Øst for Gustavfjellet (1,035m) 16.03.2020 12:00

Jeg hadde en drøm om å bestige Newtontoppen i løpet av svalbardoppholdet mitt, men innså at det var litt utenfor rekkevidde for meg. Det krever en del logistikk, i tillegg til fullklaff med været, å komme seg dit, så jeg anså det som rimelig urealistisk å få til. Etterhvert fikk jeg øynene opp for en god erstatning - Gustavfjellet. Det lå ikke alt for langt unna Longyearbyen, og det skulle enkelt la seg gjøre å bestige som dagstur, bare man hadde scootertransport inn dit. Fredrik var på besøk denne helga, og han er ikke vond å få med på turer som dette! Så tur ble det.

Dagen i forveien hadde vi sendt mail til Svalbard Adventures for å leie scooter. Dette anså vi vel egentlig som en formalitet, da alle scooterne stod ubrukt i tursimestoppen. Uansett fikk vi sikra oss en fin Lynx Adventuntere 600, som hadde gått kun 2000 kilometer! Splitter ny med andre ord. Vi kjørte først opp til Nybyen og pakka på scooteren, før vi satte i vei mot Adventdalen og Todalen. Jeg hadde uka i forveien vært i Svea med UNIS, og fått beskuet ruta til toppen. Planen var å kjøre den merkede løypa til toppen av Slakbreen, og deretter sikte oss inn på østeggen til toppen av Gustavfjellet fra Sjaktbreen.

Fredrik og scooteren ved parkeringa

Etter en vakker, men noe kald, scootertur, parkerte vi ved ca. 750 moh. Her skiftet vi til toppbestigningsklær, og fikk i oss litt varm drikke. I og med at vi er kløner, hadde vi nesten ikke mat igjen til turen. Vi var derfor forberedt på å kunne måtte gå litt i kjelleren i dag. Vi forlot scooteren etter litt løping for å holde varmen, og tok fatt på første stigning opp mot pkt. 1000.

Justering av antrekk etter noen hundre meter gange

I stigninga merket jeg at stegjerna var festet for stramt rundt skoen, og ble utrolig kald på tærne. Det var nesten så jeg lurte på om det var mulig å fullføre. Heldigvis fikk jeg justert dette ganske fort, og det viste seg at det var alt som skulle til for å fikse problemet. Lettelse!

Gustavfjellet sett fra flanken under pkt. 1000
Høyden og utsikten tiltar!

Videre mot Øst for Gustavfjellet holdt vi oss litt i sørflanken for å unngå unødvendige høydemeter, og kom oss etterhvert fram til denne. Herfra så eggen opp mot toppen spennende ut, men den så ikke ut til å by på nevneverdige utfordringer. Vi satt i vei ved godt mot, og fant fort ut at det stemte at denne var enkel å forsere. Etter litt jobbing opp eggen, var vi plutselig på topplatået.

Vipps så var vi på toppen!

Utsikten på Gustavjellet er noe helt utenom alle utsikter jeg har hatt før. Her kunne vi se flere mil i alle retninger, vel vitende om at det ikke er mer enn 3000 mennesker i en flere hundre kilometers radius rundt oss. Menneskelig aktivitet var nærmest umulig å se, bortsett fra ei mast ved Svea og scootersporet på Slakbreen. Resten var uberørt, arktisk, villmark. Sola skinte fra skyfri himmel, og jeg var ikke nevneverdig kald. Samtidig har man i baktankene at man står et sted der ytterst få mennesker har stått før en. Det var en helt utrolig følelse, og det var bare å ta innover seg inntrykkene.

Tilbakeblikk nedover eggen
På vei ned igjen

Til slutt måtte vi begynne å returnere, så vi tok fatt på bakkene ned mot Sjaktbreen. Returen gikk helt fint, og det ble tatt en del bilder og diverse på vei nedover. Vel nede ved scooteren skiftet vi tilbake til kjøreklær, og tok fatt på returen til Longyearbyen. Utsikten over Reindalen fra Slakbreen er et syn jeg seint vil glemme, og resten av turen tilbake til Longyearbyen prosesserte jeg inntrykkene fra dagen. Takk så meget for en fantastisk tur!