Vangen & Malmerberget - Eidskog (16.03.2020)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Tjernsli p-lomme sør (183m)
Endpoint Tjernsli p-lomme sør (183m)
Ascents Vangen (374m) 16.03.2020 14:26
Malmerberget (391m) 16.03.2020 14:49
Visits of other PBEs Tjernsli p-lomme sør (183m) 16.03.2020 13:40
Tjernsli p-lomme nord (190m) 16.03.2020 13:50

Sør for Kongsvinger svingte jeg av riksvei 2 i nærheten av gårdene Tjernsli og Lemlia. Her går det en grusvei mot Malmerlia i nordøst, men denne veien var stengt med bom. Jeg hadde uansett ikke planer om å kjøre i den retningen, men istedet ta grusveien som går mot nordvest igjen, tett inntil riksvei 2. På det nærmeste er det kun en grøft som skiller veiene.

Det skulle imidlertid ikke bli så enkelt å kjøre den grusveien med en vanlig personbil... Jeg prøvde et lite stykke, men måtte innse at det ikke ville endt bra om jeg fortsatte. Veien var sterkt preget av teleløsningen, og bilen lagde dype spor i grusen. Det ble vanskelig å styre bilen, og her kunne jeg fort ha kjørt meg fast eller havnet i grøfta. Jeg kom meg tilbake til krysset ved den stengte bommen, og parkerte i en lomme der. Så fikk jeg istedet traske litt lengre på grusvei.

Parkering i en lomme i dette krysset, litt nordøst for Lemlia. Jeg startet gåturen på grusveien som forsvinner innover i bildet til høyre.

Etter en kilometers vandring på en sumpaktig grusvei, kom jeg til den nordre parkeringslomma hvor jeg opprinnelig hadde planlagt å sette igjen bilen. Hit kan man altså kjøre når veien er fastere og i bedre stand. Grusveien fortsatte litt videre, men her tok jeg traktorveien som skrår oppover i lia. Den var fin å følge i starten, men ble noe våtere høyere oppe. Mer snø lå det også jo høyere jeg kom, men i terrenget var det stort sett bart.

Det lå noe snø i traktorveien fra 250 meters høyde. Vått var det også enkelte plasser.

På drøyt 300 meters høyde møtte jeg en grusvei som kommer fra nordøst. Denne veien fulgte jeg et lite stykke før jeg tok til venstre oppover et hogstfelt. Her gikk jeg i sporene etter skogsmaskinene, som igjen fulgte traseen til en gammel traktorvei.

Siden jeg nå var i et hogstfelt, fikk jeg mer utsikt, og kunne se rett mot Malmerberget (391). Skydekket sprakk opp og sola kom mer og mer til. Det anget av vår! En herlig tid å være ute i skogen, særlig før alle insektene våkner til liv.

I øvre del av hogstfeltet, med utsikt mot Malmerberget (391).

Fra bilen hadde jeg hele tiden gått på ulike typer veier. Først nå når det gjenstod i underkant av 200 meter til dagens første topp måtte jeg ut i terrenget.

På toppen av Vangen (374) var det høy granskog og lite sol. Her ble pausen kort før jeg ruslet videre.

I granskogen på toppen av Vangen (374).

Fra Vangen (374) var det ikke langt å gå i terrenget før jeg skulle krysse grusveien jeg litt tidligere hadde gått på noe lengre sør. Like før jeg nådde veien passerte jeg en gapahuk. Sikkert fint å ta en liten rast der for de som ønsker.

Rett over grusveien fra gapahuken, så jeg at det gikk en liten sti i retning Malmerberget (391). Kunne det hende at den gikk til toppen? Å jada, det kunne det. Stien førte meg til topps den. Her gikk jeg i skyggesiden, så mer snø i terrenget. Toppområdet på Malmerberget er ganske flatt, men skogen er forholdsvis åpen, så det var igrunn litt fint der. Særlig nå som vårsola kastet sine stråler mellom trærne. Noen få meter sørøst for toppunktet sto det en gapahuk, men den var jeg ikke bortom.

På toppen av Malmerberget (391). Noen meter lengre bak er gapahuken.

I lettgått skogsterreng ruslet jeg fra toppen og ned til grusveien jeg hadde vært på tidligere. Det ble kun få meter på denne veien inntil jeg nådde snuplassen der veien stoppet. I stedet for å følge samme traktorvei ned som jeg hadde gått opp, tok jeg nå en kortere rute nedover lia mot noen andre traktorveier. Etter et kort parti med tett småskog nådde jeg traktorveiene som var inntegnet på kartet, men disse var veldig gjengrodd. Her var det tett med små løvtrær, så å gå her på sommerstid med løvet fremme kan fort bli styrete. Selve traktorveiene begynte å bli visket ut i terrenget og var knapt synlig noen steder. Kjerreveien jeg fulgte under oppstigningen var mye, mye bedre, og anbefales helt klart.

Jeg kom snart inn på samme kjerrevei som jeg fulgte på vei oppover. Derfra ned mot den opptinte og sumpaktige grusveien langs med riksvei 2, og så tilbake til bilen.

Neste tur skulle bli til Hornkjølberget (433) på vestsiden av riksvei 2. Så ikke lange kjøreturen bort til ettermiddagens andre tur.