Snøhuletur på Nesfjellet (14.03.2020)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Start point Natten
Ascents Syningen (1,109m) 14.03.2020 15:00 not summited

Mange år siden forrige snøhuleovernatting (det vil vel si førstegangstjenesten i 2006...), så måtte ta en titt i i læreboka for en oppfriskning i byggeteknikken.

Parkerte på toppen av Natten, og spente på oss fjellski med helfeller. Vi var spent på om vi ville finne dyp nok snø noe sted, men vi hadde ikke gått mer enn en knapp km før vi fant ei slak snøfonn og målte dybden til vel to meter. Så da var det bare å begynne å grave.

Blei noen timer med graving og mye svette på ryggen. Snøen blei hardere jo lengre inn vi kom, og bød på litt ekstra motstand. Men etter ei stund sto boligen klar, og etter å ha stablet snøblokker over inngangen kunne vi flytte inn.

Marie stekte pai med bacon, ost og grøntfor, denne smakte fortreffelig. Etter en god kopp kakao var vi begge klar for køya. Begge frøs litt ila. natta, antagelig på grunn av mye fukt i klærne etter gravinga. Temperaturen i hula var det ingenting å si på. Lunt, helt vindstille og antagelig rundt 5 plussgrader inne, selv om det var betydelig kaldere ute og stadig mer vind.

Alt i alt, moro med snøhuletur, selv om det tok si tid!