Nibbiskaret (13.03.2020)

Written by LarsStorheim (Lars Storheim) GSM

Ascents Nibbi (1,741m) 13.03.2020 10:45 not summited

Ettermiddagstur til Nibbi med Sindre etter jobb. Midt i korona-kaoset ble hytteeiere bedt om å ikke komme til Hemsedal, men holde seg hjemme. Som lokale hallinger på dagstur la vi allikevel i vei på skitur med god samvittighet. Uansett, spesiell stemning!

Plan A var en tur opp og ned renna Bananen på Nibbi. Vi var spent på forholdene og hadde egentlig ikke helt troa, men været var strålende og det fristet uansett med en luftetur. Rekongnoseringstur kunne vi jo ta uansett. Forholdene i renna viste seg å være omtrent som ventet. Relativt hardt, flakete og vindblåst. Vi ble raskt enig om at det det fristet å vente til dag med bedre snø før vi tar nedkjøring. Fra toppen av renna tok vi på oss skia og trasket ytterligere noen hundre høydemeter oppover. Sindre lanserte deretter idèen om å sjekke ut ei annen renna litt lengre øst, kalt Nibbiskaret i guideboka for Hemsedal. Fra toppen av renna så det ut som at forholdene var ganske like med Bananen. Allikevel fristet det å gjøre et forsøk, og vi droppet inn i renna. Og noe overraskende var snøen absolutt moro å kjøre på, og akkurat myk nok til at det gikk greit både å styre skia og kontrollere farten. Det ble en fin fin tur. Neste gang satser vi på Bananen!
Nibbiskaret går skrått nedover i skyggen midt i bildet.