Synshorn DNT Valdres (07.03.2020)

Written by mortenh (Morten Helgesen) GSM+

Ascents Heimre Fagerdalshøe (1,510m) 07.03.2020
Synshorn (1,475m) 07.03.2020
Alle utenom fotografen på toppen.

Vi var til sammen 11 som lag i vei fra Fagerstrand denne nydelige lørdagen litt før klokka 11. Ideelt sett burde vi nok startet litt tidligere, siden metereologene plutselig hadde meldt tilskyende vær litt tidligere enn tidligere lovet. Men det ble en nydelig dag likefullt. Vindstille og steikende sol fra første stavtak, gjorde at det kjapt ble varmt og behov for lettelser i antrekk.
Vi holdt et jevnt og rolig tempo til Synshorn hvor solsteik og nydelig utsikt fikk selskap av litt sur vind, noe vi ikka hadde hatt stort av tidligere på turen. Så etter en del obligatorisk fotografering, fellestripping og støvelstramming gjorde vi oss kjapt klare for nedkjøringen.

Selv om ikke flanken var helt urørt, var det godt med plass og mye fin snø å boltre seg i, så folk storkoste seg ned til Fagerdalen hvor vi hadde en god pause med skikkelig påskestemning. I grunnen var dagen som et møte mellom vinter og vår. Snøen var kald, tørr og gnistrende, mens sola likefullt varmet vidunderlig godt.

Det var minst en i følge som hadde lyst på en "ordentlig topp", og det vi hadde ikke brukt mer enn 2 timer så langt, så det var litt tidlig å reise hjem. Derfor ga vi oss i kast med Heimre Fagerdalshøe. Bortsett fra et lite steinete parti var ble det en fin oppstigning. Siste biten bort ryggen valgte noen å stå over, mens de andre gikk helt ut til høyeste punkt.

Nedkjøringen herfra ble også veldig fin og på det gode føre holdt det med noen få lette stavtak i Fagerdalen for å komme seg helt ned mot Bygdin.

Nå begynte det for alvor å skye til, så været hadde i grunnen akkurat holdt tilstrekkelig lenge nok til å gi oss en fantastisk dag i disse fjellene.

På vei opp første bakken fra Bygdin med Bitihorn i bakgrunnen.
Siste lia mot Synshorn.

Fytti katta - Bærre lækkert!

Written by Gråbein 09.03.2020 14:35

Takk for utrolig koselig tur. Hyggelig med folk jo ;0))