Hellstugutopper med travers-bail (07.03.2020)

Written by vern4l (Trygve Veslum)

Start point Spiterstulen (1,101m)
Endpoint Spiterstulen (1,092m)
Ascents Nørdre Hellstugubreahesten (2,139m) 07.03.2020
Søre Hellstugubreahesten (2,111m) 07.03.2020
Hellstuguhøe (2,072m) 07.03.2020
Midtre Hellstugutinden N1 (2,176m) 07.03.2020
Midtre Hellstugutinden N2 (2,153m) 07.03.2020
Nørdre Hellstugutinden (2,218m) 07.03.2020

Gikk fra Spiterstulen på splitboard og direkteruta opp til Hellstuguhøe. Videre til Nordre Hellstugutind før vi la ut på traversen sørover til Midtre N2 og videre til N1. Planen var å gå videre mot Midtre, men pga nysnø og lite hold i snølaget under bestemte vi oss for å ta oss ned på Hellstugubreen via en passasje mellom N1 og N2. Deretter til Nordre Hest (som var overraskende bratt) og videre til Søre. Gikk litt småslitne opp mot skaret mellom Midtre og Store N2. Da la skyene seg plutselig som et lokk på hele Jotunheimen og snøen begynte å falle og derfor på tide å snu. Ble da hverken Store N2/N1, Midtre eller nedkjøring med sikt :) Uansett en knallfin dag med direkteruta til Høe eller all utsikten langs ryggen som dagens høydepunkt.

NERD ALERT: Synes selv tiden flyr fryktelig fort på tur i fjellet. Gjorde derfor en sjekk på hva jeg bruker så mye tid på. Mye tid som forsvinner i overgangene fra ski til stegjern og vice versa. Samt litt knoting med ny sekk (Mountain Equipment Tupilak). Utdrag fra trainingpeaks:

Lærepenger generelt:
  • Splitboard er jo ikke akkurat like praktisk som ski...hvertfall på en tur som dette hvor det er mye av og på med ski.
  • Tupilak-sekk må moddes for H-carry slik at innfestingen ikke løsner.
  • Overganger split-mode - brett-mode må drilles.
  • Fast&Light buksa fra Arcteryx har ikke snølås..det merka jeg godt i snøbaksinga oppå ryggen. Ble også greit flerret opp av stegjerna med uforutsigbare og slurvete steg.
  • Filminga tar tid og samtidig et pust i bakken.
  • Prøv å preppe brettet av og til i det minste...
  • Limet til G3-fellene holder ikke bra. Klumper seg etter kort tid. Kohla-feller på vei som både er lettere og vissnok har bedre lim.
  • Bør ha mulighet for å låse hælene for skøyting på flater. Usikker på om det vil ha noe for seg på splitboard pga svakere kanting men verdt et forsøk.
  • Ryggtraverser med mye løssnø tar tid...
  • Mer beinstyrke må bygges. Kjente det opp til Hellstuguhøe med 4-500hm på beina.
  • Mer kondis må bygges...er vel vanskelig å få for mye av dette.
  • Kanskje viktigst av alt: Mer søvn under oppkjøring.

Som man kan se på kartet har Suunto-klokka faktisk gjort en klassisk Garmin-manøver (utskeielsen fra Nordre Hest).