Storeslem på Blefjell (07.03.2020)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Kyrkjevatnet Parkering (707m)
Endpoint Kyrkjevatnet Parkering (663m)
Ascents Blenuten (1,213m) 07.03.2020
Øst for Åklinuten (1,134m) 07.03.2020
Visits of other PBEs Kyrkjevatnet parkering (680m) 07.03.2020

Bra dag på Blefjell

Lørdag og knall vær i vente, samt nysnø og lite vind. Jeg har vært flere turer inne ved Eriksbu tidligere, men aldri tatt meg bryet til å utforske toppene i området. Nærmest var en tur mot Uverudfjell i forbindelse med jobb, men dette endte med snutur pga flom og vannkaos. Så endelig skulle en dag brukes for utforskning i dette området av Blefjell. Spesielt Åklinuten har vekket stor nysgjerrighet hvorav den ses godt fra veien og med sitt uvanlige alpine preg. Stilte vekkeklokka på 05.00 for å rekke soloppgang og for å ha fjellet helt for seg selv.

Uverudfjell og deilig nedkjøring til Åklitjønn
Klokka ringer 07.00 og forsovelsen er et faktum. Masse banneord til frokost, kaffe og siste pakking av sekk før det kastes inn i bilen. Kjøreturen fra Hokksund går unna og opp til Kyrkjevatnet. Gradestokken viser -16, solid temperatur, nesten så capsen må vurderes vekk fremfor lue. Skiene knitrer godt fra seg i snøen med blåwaxen fra fredag og solen varmer så godt den kan halv 9 på morgenen. Innover mot Krokstul på de preparerte løypene er kroppen god og varm under softshelljakka, men nesa og til tider ørene er det eneste som gir tegn på at temperaturen er i det laveste laget. Frem til Krokstul i pudderterreng og varm trivelig skog er det kun en scootersjåfør som forstyrrer stillheten. Men så blir det nykjørte spor så det skal ikke klages på akkurat det. Fra Krokstul har det vært tydelig aktivitet videre innover terrenget for her er det spor absolutt over alt. Et par av sporene følges et stykke, før de bryter med mitt første mål for dagen, nemlig Veslefjellet som fører videre opp mot Uvertudfjell, dagens første primærtopp. Fantastisk opp her med deilig puddersnø og spor av egen maskin, stekende sol og vindstille forhold. Kort nedkjøring før mer stigning opp Uverudfjell. Videre opp til toppen var det enkelt og greit, fine forhold. Litt anonym topp i flottere kulisser. Åklinuten så derimot svært spennende ut fra denne vinkelen!

Nedkjøringen var noe av det bedre. 20-25 grader jevn helning og perfekt snø. Telemarkssvingene satt som et skudd hele veien ned til Åklitjernet. Herfra kunne jeg se spor på andre siden som siste veien videre oppover mot Åklinuten.

Åklinuten
Over tjernet gikk det fort til sporet på andre siden. Hva som egentlig har skjedd her er en spennende tanke, men kaos av skispor over alt var det uansett. Sporet ga en fin invitasjon til terrenget innover dalen. Midt i dalen delte derimot sporet seg, hvorav et gikk videre oppover dalen nordover, mens det andre gikk i retning sørenden av Åklinuten. På kart dagen før hadde jeg studert en potensiell rute opp Åklinuten fra sør, men denne innebar flere passasjer med krevende skredvurderinger. Den andre, kall det gjerne tryggere, ruta kunne derimot by på 2 km ekstra gange for å nå toppen. Jeg bestemte meg for å gi veien opp fra sør en sjans. Sporet ble fulgt et stykke før det begynte å gå nedover igjen til Åklitjønn. Herfra brøytet jeg egne spor og siktet meg inn på Nordøst for Nystulnuten, en topp med flott skue og preg. Bratt opp til denne, men steinskia gjorde jobben i nettopp kombinasjonen av stein, is og snø. Ned fra denne var det overraskende bratt, type 40 grader, men snøen var deilig så et par telemark så var det gjort. Nå sto jeg og vurderte veien videre. Et valg var å krysse en fjellside som innebar vedvarende partier med 35-45 graders helning i vind og solpåvirket retning, mens det andre var å ta av skiene og forsøke å klyveklatre opp et stykke. Jeg valgte det siste og tok skiene på sekken. Fjellskisko er ikke akkurat prima på stein, men det gjorde jobben. Morsom klyving på gjennomfrosset fjell. Noe løst selvfølgelig men deilig med litt variasjon vekk fra skiene. Klyvingen anslått 2-, ergo veldig greit.

Herfra og videre oppover var det flott skiføre, men med flere småskumle utløpsbaner. Vurderte spadeprøve, men droppa dette, tydeligvis ikke så nøye. Ble overrasket over hvor stort dette fjellet var, virkelig uvant å se her på østlandet. Dette var fett!
Til toppen var det autostrada og toppen var helt fantastisk! Synd med sola midt i front og et tydelig skylag som var på vei innover fra Telemark.
Ned fra toppen var snøen blåst i filler. Enkelt og greit mot Nystulfjellet, bedre nedkjøring herfra. Varden på Blenuten var godt synlig herfra så nå var det bare å kjøre på videre.

Blenuten og veien hjem
Det gikk selvfølgelig oppover mot dagens siste primærtopp, med god sikt til Rollag og Tinn kommune, samt Gaustatoppen og resten av Telemark. Varden var synlig lenge, men jeg kom jo aldri opp. Gikk og gikk og gikk, fin kjøresnø til hjemveien da!
Toppen var kanskje dagens fineste med flott utsikt spesielt til Senhovd og Sørkjevatn. Vurderte hjemveien via de to sekundærtoppene østover, men ville utnytte den herlige nedkjøringen fra toppen sørover. Angret på dette i etterkant for havnet langt nede i terrenget (etterpåklokskapen).
På Kroktjønna gikk det opp og ned hele veien, kjedelige greier. Bestemte meg spontant for å stikke oppom Nordøst for Åklinuten og videre herfra innom Øst for Åklinuten. Bratt opp sistnevnte, men fin nedkjøring. Ei pakke med Bixit var for lite denne dagen for nå begynte jeg å bli litt jeg-vil-kanskje-hjem-stemning. Kom meg dermed tilbake til Åklitjønn og videre mot Eriksbu. Flatt og kjedelig videre bortover. Her var det oppgåtte spor så det hjalp noe på stemninga. Fant mine egne veier ned til Krokstul igjen for å finne god kjøresnø. Fra Krokstul møtte jeg en strevsom type, han gikk litt for fort til at det kunne hilses. Ned til bilen fulgte jeg scootersporet som gikk unna. Fin tur og gode opplevelser, det blir spennende når/om jeg skal tilbake hit. Bildene ble søppel.