Falketind (07.03.2020)

Written by NJK500 (Nils-Jørgen Kristiansen) GSM

Ascents Blåberget (1,665m) 07.03.2020 12:03
Falketind (1,684m) 07.03.2020 12:51

Jeg overnattet på parkeringsplassen ved Fokkstugu før jeg i dag tidlig kjørte bort til Dovregubbens hall. Termostaten i bilen viste minus 18 grader på turen bort dit. Heldigvis skinte sola og det var vindstille ved start, så det lovet bra. I går vurderte jeg alternativene i forhold til den knekte skistaven, men konkluderte med at når jeg klarte å gå langt med en stav i går, så klarte jeg sikkert også dagens tur med en stav.

Flotte forhold ved start, men det så langt ut opp til Blåberget, til venstre i bildet
Etter å startet gjennom hyttefeltet ventet det et godt stykke over myrer og gjennom skog bort til fjellet
Tilbakeblikk på eget spor et stykke opp i lia
Her måtte jeg litt ned igjen for å krysse bekkedalen
Et stykke opp fjellsiden løsnet den ene fella, da limet var fult av is. Da bar det videre med en felle og en stav, pluss en sterk og veldig kald fallvind ned fjellet, så det gikk ikke fort
Oppe på fjellet var vinden litt roligere, og det var fint den siste biten opp på Blåberget
Toppen av Blåberget med Snøhetta i bakgrunnen
Utsikt over mot toppene jeg var på i går
Toppen av Falketind, Toppen lever ikke opp til navnet, da det er helt flatt her oppe
På tur ned fikk jeg fallvinden i ryggen og det føltes noen steder som jeg akte i en elv av løs snø som blåste ned fjellsiden. Skulle hatt Randoskiene i dag
Endelig nede i skogen igjen, og her var det vindstille og sola varmet, så det var kontrast i forhold til vinden høyere opp

Da var jeg lei av å gå skitur med en stav, og værmeldingen for i morgen så ikke så bra ut, så jeg satte kursen hjemover igjen