Kalveskrednipa (07.03.2020)  6

Written by j_snorre GSM

Ascents Kalveskrednipa (1,488m) 07.03.2020 10:21

Flott dag på tur med Geir til en av de mer utfordrende skitoppene i området. Stabile og gode forhold for bratt skikjøring gjorde at skia kunne tas på fra toppunktet. Bortsett fra 5-6 meter over et isete parti like før jeg kom ned i renna, der isøksa var grei å ha, var det bare å dra på helt ned til bilen.

Sida opp fra dalen er ca 500 høydemeter og stort sett mellom 40 og 45 grader.
Midt i sida valgte vi å følge en fin renneformsjon
Fra den store flanken mellom den første renna og topprenna. Jevnt bratt her også, men litt slakere enn i første og siste del av sida.
I topprenna
Ryggen over de to lavere toppene var snødekte og så ut som en interessant utfordring vinterstid.
Geir tok skia på sekken opp topprenna. Jeg rakk derfor å ta en rekognoseringstur opp til toppunktet å ta noen bilder, før jeg gikk ned til skaret/toppen av renna slik at vi kunne gå samlet til topps.
Uttopping. Sjeldent har 40 grader pluss sett slakere ut.