Soloppgang Flesebekkble - Kommunetoppen i Flesberg (05.03.2020)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Fagerfjell Parkering (620m)
Endpoint Fagerfjell Parkering (620m)
Ascents Flesebekkble (1,272m) 05.03.2020
Visits of other PBEs Fagerfjell parkering (620m) 05.03.2020

Oppdrag GPS-tracking for Ti på topp Flesberg

I forbindelse med å etablere Ti på topp i Flesberg Kommune har jeg tatt på meg oppgaven å etablere GPS-spor som skal kunne benyttes i forbindelse med den tilhørende appen. Kommunetoppen Flesebekkble er en selvfølge å ha med på lista over topper, hvorav den dessverre ikke er en primærtopp, noe jeg syntes er litt trist. GPS-spor skal den selvfølgelig få, og denne torsdagen var tanken å få til dette før jobb og aktiviteter med barn og unge. Kjørte derfor fra Hokksund i 5 draget med kursen mot Fagerfjell.

Forbi bommen og med Peakbookappen på for å finne best mulig utgangspunkt for å starte turen. Gradestokken viste 12 kalde høvdinger og herlig frisk morgenstemning. Fikk kastet på et lag med blåswix på steinfjellskia, og banka på innover de preparerte løypene. I takt med soloppgangens lysstråler forsvant også løypene. Opplevelsen ble derimot bare enda bedre av dette og for en morgen! Med tåke nede i bygda og lys i alle farger. Jeg er jo bare så privilegert som kan ta en sånn tur før jobb, og som kan få nyte dette helt alene i urørt snø. Fantastisk!

Fant en fin rute inn til Gunnulvsbua, dagens første GPS stopp. Målet herfra var å forsøke å følge sommerstien så godt det lot seg gjøre for å kunne benytte det samme GPS-sporet til både sommer og vinter, men også i henhold til sikkerhet og skred, og andre lokale forhold. Masse tegn til dyreliv i denne bekkedalen med spor og aktivitet over alt. Fra ca 900m begynte derimot snøen og snødekke å skifte drastisk som forventet. Fra deilig pudder til vindpåvirkede beinharde forhold. Dette gjorde det utfordrende å følge sommerstien slavisk, som selvfølgelig bare kunne ses på kartet. Fellene lå selvfølgelig ikke i sekken og blåswixen ga ikke det optimale festet.

Opp til selve toppen sperret overraskende nok en stor skavel veien. Fant derfor en vei rundt denne, på et området hvor det var så slakt og flatt at det høyest sannsynlig ikke ville danne seg skavler på senere tidspunkter. Toppen var fin, og sola stekte. Vinden fra nord var kald så her ble jeg ikke lenge.
Samme vei ned igjen, og tilbake til Gunnulvsbua. Her var det rene påskestemningen så resten av turen ble fullført i bar overkropp. Møtte Aina med ei venninne på veien som også er med i Ti på topp gjengen, sånt er gøy! De brukte mine oppgåtte spor, godt de kom noen til nytte ...

Fremme med bilen og mange gode opplevelser rikere. Nå var det bare å spise litt mer Bixit og se frem til kaffe og aktiviteter.

Noen flere bilder

Flotte bilder

Written by Peregrinus 17.04.2021 19:57

Det var veldig flotte bilder. Bruker du kamera? Mvh Morten

Sv: Flotte bilder

Written by Henriksen 18.04.2021 11:02

Ja bruker kamera, type Sony a6000. Det fungerer overraskende greit! Lett og fleksibelt.