Fin runde ved Røyrhusdalen (03.03.2020)  5

Langerusthornet (1,245m) 03.03.2020 15:43
Røyrhusnibba sør for (1,206m) 03.03.2020 16:19
Røyrhusnibba (1,284m) 03.03.2020 16:39

Fin runde med Eivind innom en del topper ved Røyrhusdalen, på en dag med vind i høyden og veldig bra snø under tregrensa.

Turen startet med litt over 3 km flat innmarsj til Røyrhussætra. Bakerst sees mål en for dagen, Botnenibba.
På Røyrhussætra, med dagens siste topp Røyrhusnibba bak. Den siste nedkjøringa for dagen gikk midt i sida på bildet.
Vi nærmer oss den relativt bratte og etterhvert litt smale ryggen til Botnenibba som vi skulle følge
Vi møtte enkelte parti med speilskare langs ryggen som gjorde at stegjerna måtte frem. De siste par hundre høydemeterne ble derfor gått med skia på sekk.
Ned fra Botnenibba var føret så som så, men vi fikk satt noen svinger før fellene måtte på opp til Tennafjellet. Nedkjøringa fra Tennafjellet var brattere og lengre enn jeg hadde trodd på forhånd, og bør kun kjøres på stabile forhold. Her svinger Eivind seg ned den siste delen der det flatet litt ut.
Eivind på vei opp bratthenget fra skaret der det står Bjørnstoppen på kartet. Henget er stort nok og bratt nok til at det kan bli bra størrelse på eventuelle skred. I dag var det heldigvis stabil og fast snø. Botnenibba i bakgrunnen.
Holtafjellet med den luftige nordryggen til høyre.
Ned fra Holtafjellet var dagens spenningsmoment. Her er det bratt, men vi fant heldigvis ei snøstripe mellom speilskaren som gjorde at vi kom oss greit ned.