DuGamlaDuFria: Gästrikland (01.03.2020)  4

Start point Vest (358m)
Characteristic Snowshoe trip
Ascents Lustigknopp (402m) 01.03.2020 16:36

På Gotland følte jeg meg ikke så god i kroppen og trengte en siste god natts søvn der for å reise til tur nr.3. Heldigvis våkna jeg opp frisk og fin og dermed dro jeg nordover mot Svartnäs etter båtturen fra Visby til Nynäshamn.

Raske fine veier opp til Gävle men straks jeg svingte vestover ble det 10-15 cm snø midt i veibanen. Svenskene salter ikke, og brøyter sjelden. I ingenmannsland stilte jeg bilen i veikanten og tok på trugene. En vintertur ventet! Det var ca 15 cm nysnø men truger var helt klart bedre enn vintersko. Opp til toppen på 45 minutter, 40 minutter ned igjen. Toppunktet markerer grensen mellom tre landskap, Dalarna, Hälsingland og Gästrikland.

Siste natt tilbrakte jeg i Borlänge i en kjeller som jeg leide via Airbnb.

Gratulerer med Lustigknopp

Written by TERJES 05.03.2020 02:37

Spennende å se at du har startet med erobringen av Sverige og med bestigningen av Lustigknopp. Fritt oversatt til norsk blir det Morsomknoppen. Fint navn på et fjell

Sv: Gratulerer med Lustigknopp

Written by morsor 06.03.2020 05:41

Takk Terje ! Dette er vel egentlig en fortsettelse på noe jeg starta på for noen år sida. Nå gjenstår 11 topper i prosjektet som innbefatter både län og landskap.