Bjørnåsenrunde i tung snø (01.03.2020)

Written by RolFoto (Rune Olsen)

Ascents Nord for Bekkevaråsen (139m) 01.03.2020
Bjørnåsen (142m) 01.03.2020
Sør for Bjørnåsen (133m) 01.03.2020
Byåsen (142m) 01.03.2020
Sør for Byåsen (129m) 01.03.2020

Våkna tidlig og mysa ut, rundt en 5-6 cm snø utafor og bra trøkk i snøværet.
Overdose kaffe, litt frokost og siden kartrekognosering. Hadde tenkt meg til Oklungen, men fraslo meg det pga slushen på veiene.
Bestemte meg for Bjørnåsen med tilhørende koller utafor Tønsberg.
E18 var grei så lenge du kjørte i høyre felt og innover mot Taranrød var det helt innafor.
Parkerte på avkjørsel Svetterød. Ikke måkt innover her på kvisten.
Overraska meg litt at det lå så mye snø i terrenget, rundt 20-30 cm våt og tung snø.
Busa rett inn i skauen i tungt snøvær. Vel over de to første kollene ble det enda tyngre, djupere snø og mye våtere. Hadde snø opptil knea noen plasser og under skoa kladda det rimelig heftig.
Var noe usikker på om jeg gadd å gå over Bjørnåsen etter å ha bale meg over Byåsen.
Snøværet gikk over til sludd, regn og noe tåke. Og innover mot Bjørnåsen ble snødybden lavere, så da bestemte jeg meg for Bjørnåsen samt lillebror.
Glatt oppover lia her sjøl om det ikke er særlig bratt og digre snøflak datt konstant ned fra de mangtallige bøketrærne.
Skvatt et par ganger da tunge flak datt ned rett foran meg med et skikkelig "boff".
Over Bjørnåsen samt lillebror før jeg bestemte at nok var nok. Akte og sklei ned småbratte skar og lier før jeg endte nede i krattete sump. Over på andre sida viste det seg å være brøytet traktorvei som jeg fulgte til Taran og så hadde de faktisk brøytet veien tilbake til bilen attpå.
Men glatt som bare det, gikk på snørra et par ganger. Den ene må ha sett komisk ut,ut i spagaten i slowmotion før balansen kollapsa og deisa i bakken...måtte bare le av det hele :-)
Søkkvåt tilbake til bilen men godt fornøyd med turen lell.