Honnavassheia (Flatanger 21-22/67) (29.02.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Vei nr 6306 ved vestsiden av Beingårdsvatnet (112m)
Ascents Honnavassheia (540m) 29.02.2020
Tverråfjellet (468m) 29.02.2020

Kjørte etter vei 766 mot Flatanger og til venstre etter vei nr 6306 mot Jøssund. Ca. 3,5 km fra veikryss 6306 ligger det et steinbrudd på venstre side. Her var det ikke brøytet. Like etterpå er det ei metallbru hvor man kan starte turen. Det er best å gå opp ca 20 meter sør for metallbrua, så man unngår sørelva. 800 meter sør for metallbrua var det brøytet parkering på venstre side. Plass for ca tre biler. Hvis noen skal følge sporet mitt på denne turen anbefaler jeg ikke første del av sporet mitt. Jeg anbefaler sterkt retursporet mitt på tur opp også. Skiterrenget blir bedre og bedre dess lenger opp du kommer. Jeg gikk (på ski) opp til Heiatjønnin (320/321 moh) Jeg kom inn til en stupkant mot Heiatjønna 320, men rettet meg opp. (anbefaler retursporet) Da jeg kom inn til tjønn 338 var det kjempefint inn mot toppen. Litt is på ruta opp, men på retursporet hadde jeg puddersnø i et dalsøkk. På toppen stor varde og en trigpunktbolt og en firkantbolt. På tur tilbake gikk jeg innom Tverråfjellet. Ingen markering på høyeste punkt men to varder ca 30 meter lenger bort. Fin utsikt mot Fløanfjorden og Lauvsnes. Fin nedkjøring på returen unntatt ca 200 meter ned mot Sørelva. (Kan unngås til høyre for elvedalen) Jeg har sett litt på kartet, muligens er det bedre å gå opp fra Grønlia og Grønnlitjønna for så å komme inn på sporet mitt?
Honnavassheia ligger på hele fem lister.

Flatanger ≥ 100m pf.

Fint treskilt på Honnavassheia
Turmål nr. 2 Tverråfjellet sett fra Heiatjønna 321
Utsikt fra Tverråfjellet mot Fløanfjorden og Lauvsnes
To varder litt bortenfor høyeste punkt på Tverråfjellet

Godt rutevalg

Written by otto 29.02.2020 20:41

Da ble det skitur på deg og fottur på meg. Lyst å få med meg Honnavassheia nå som du har fikset skispor..