Snøtinden & Litjtussen. (29.02.2020)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Åndal (124m)
Ascents Snøtinden (1,027m) 29.02.2020 11:50
Litltussen (812m) 29.02.2020 12:50

Det var meldt mye vind fra aust denne dagen. Vi tok derfor en tur til Snøtind/Litjtussen, et område som normalt er bra skjerma for denne vindretningen. Etter litt nysnø kvelden før, var det en fin morgen etter ei kald, klar natt. Snøfokket sto fra mange topper, spesielt i indre strøk.
Ved Åndalsbrua viste termometeret -8, noe som lovte bra.

Opp skogen fulgte vi et godt spor fra tidligere i uka. Fint å komme opp i sola forøvrig.

Oppe på flata var alle skipor utviska. Fine fjellsider mot Litjtussen.

Videre gikk vi til ei forandring i retning Ullalandsvatnet. Tilbakeblikk mot Raudheia og mer fjerne fjell.

Snøtinden reiser seg opp fra vatnet. Etter ei vurdering av rutealternativ fulgte vi ryggen langs sommeruta mot toppen.

Mer vindfullt på toppen. Kom noen skikkelige vindkast med jamne mellomrom. Utsikten var fin.

Mer utsikt, vestover fra toppen.

Kjørte ned sida mot sørvest. Vinden økte. Snøfokk på Litjtussen. Folk i skaret.

Vi fortsatte ned på kanten mot Lågåsvatnet. Der var det fint å ta lunsj i sola.

Etterpå satte vi kursen over Litjtussen. Ganske lunt her i vestsida. Snøfokk, men også lommer med vindstille oppe på ryggen.

Fint føre ned fra Litjtussen.