Klatretur Sørvestveggen Kolkinnåsen (28.02.2020)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Skytterbanen sør for Kolkinnåsen (184m)
Endpoint Skytterbanen sør for Kolkinnåsen (184m)
Characteristic Alpine climbing
Ascents Kolkinnåsen (463m) 28.02.2020

Tørt fjell i Februar

Klatretur til Kolkinnåsen via sørvestveggen i Flesberg Kommune, Numedal. Turkompis denne dagen var Henrikke som hadde spurt og spurt om det ikke snart var mulig å få til en ny tur. Hun har jo ikke ski så dette passet perfekt. Har sett mye på denne veggen nede fra veien, og tenkte at vi får gi den en sjanse. Sist vi var på tur skjedde i September hvor vi gikk i 1 m nysnø oppover Uranosbreen. Målet var Sagieggen, men dessverre ble denne avlyst pga en skade etter et fall i en bresprekk. Vi endte opp med å klatre sørveggen på Uraknatten istedet som var en riktig flott klatretur.

Parkerte bilen på skytterbanen sør for selve åsen og trasket på snødekt traktorvei rundt skytterbanen. Fra skytterbanen bar det innover i tett skog, relativt kronglete om det er lov å si. Rundet sørsiden og begynte å se oss ut en rute til topps. Mye løst, men fastere jo lengre mot nord en kom. Fant en flott rute opp. Bixit og lunsj på fortoppen før vi tuslet videre oppover. Knall sol og lite vind, herlig!

Nedturen tok vi via vestveggen. Først en rappell anslått 20m før vi så skjøtet tauene sammen og rappellerte helt ned til bunnen, ca 50. I bunnen her var det virkelig muligheter for flott sportsklatring, samt et par harde tradruter, anslått til 7/7+ ved første øyekast. Hit vil jeg tilbake og undersøke mer! Vi måtte derimot bare komme oss tilbake til bilen. Jeg skulle jo plutselig på jobb. Takk for turen Henrikke!