Hydnefossen midtlinja sendings (26.02.2020)  6

Written by kristoffergh88 (Kristoffer Günther Hansen) GSM

Visits of other PBEs Hydnefossen (160m) 27.02.2020 13:41

Sending av Hydnefossen. Det var forløsende. Hadde - 24 over Hemsedalfjellet, så ante det skulle bli en kald dag. -16 når vi parkerte. Anmarsjen var krem opp til skogsgrensen. Gikk på beina. Gikk mye lengere venstre ift sist. Forstår ikke hvorfor folk skal legge sporet der. Mye mer skredutsatt for utløpet i toppflanken. Men vi var late og gadd ikke tråkke et eget spor. Etter skogen ble det litt mer jobb. Brukte 1t20min opp. Flott vær, ingen vind, men kaldt. Tommy fikk første lengden og strakk tauet fulle 60m, så vi fikk 1. Stand der vi hadde 2. sist. Det var gull. Da fikk jeg cruxlengen. Var jaggu bratt idag også, men gikk i grunn fint, når jeg tok tiden til hjelp. Fikk en litt kjip travers på slutten for å komme inn i skjermet hule. Rundt 45 m lengde. Tommy fikk neste lengde. Den ser så grei ut og er i virkeligheten utrolig tung og bratt. Han begynte å få litt flyt, og plutselig poppet øksen i det han matchet. Han ble hengende igjen i leashen på andre øksen så det ble veldig udramatisk. Da fikk han non og satte stand der vi snudde sist. Å følge på den lengden var helt for jævelig. Gjennomkald og sliten, men vi hadde bra med lys og fint vær igjen så måtte bare presse på. Siste lengde hadde veldig god is i starten, og følte jeg hadde god flyt. Måtte desverre klatre rett over Tommy så måtte klatre forsiktig. Etterhvert ble isen tynnere og mer flakete.så vannet inne bak isen og det dundret i fossen hver gang jeg slo. Veldig ekkelt. Listet meg opp, gjorde ett par cruxige flytt i tvilsom snø og kunne hooke øksen i en bombe abalakover rett under skavlen. Digg. Her var isen mye bedre og tryggere. Tommy kom opp og vi fikk rappellert raskt av. Brukte to abalakover som sto der fra før. Føltes trygt og bouncetestet de godt. Siste måtte vi skru selv på toppen av kjeglen. Her kunne vi stå godt og det var så digg. Akkurat som sist. Måtte kravle inn mellom istapper og drit for å finne is å skru i. Men gikk det. Forlenget abalakover 3 meter ut så vi ikke risikerte å sette tauet fast. Var deilig å komme på bakken. Ett par hundre meter før bilen satte neglespretten inn i føttene. Og den ga seg aldri. Neglene hadde blitt helt svarte og det ble en grusom biltur og natt. Om det var kulde eller bare det å ha sparket mye i hard is med kalde føtter som gjorde det vet jeg ikke. Men blir nok litt vonde føtter ukene fremover.

vonde jævler

sterkt!

Written by kobbenes 03.03.2020 22:37

ser sjukt bratt ut!

Sv: sterkt!

Written by kristoffergh88 07.03.2020 22:11

Syns den ser grei ut nedenfra, men føles utrolig bratt oppi der. Gir seg lissom aldri. Men flotte forhold i år altså