Jolifjellet (Rindal 5/27) Orkland? (26.02.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Lomunddalen P-lomme (246m)
Ascents Jolifjellet (766m) 26.02.2020
Visits of other PBEs Lomunddalen P-lomme (245m) 26.02.2020

Ny tur til Hoston. Kjørte av fra Fv 65 på Vormstad til Hoston, etter vei 6496. Kjørte videre på østsiden av Hostovatnet. Ved Laksøybygda inn på vei 6500, og passerte bru mellom Hostovatnet og Ringavatnet. Midt på vestsiden av Ringavatnet inn på vei 6170 mot Lomunddalen. Det var 17 minusgrader i Orkanger, men her var det kun 9 minusgrader. Det er svært mye snø i dette området. Heldigvis var Lomunddalen P-lomme brøytet, så jeg parkerte der. Jeg gikk opp den skogvokste dalen ved Båtkvelvet. Her ble det skikkelig baksing i djupsnø helt opp til snøgrensa. Herfra var det mindre snø, men god sporsnø. Skikkelig vintervær i dag, men lite vind. På topp-partiet kom jeg først til en stor varde med trimkasse. (full av snø) Den er plassert på et gammelt trigpunkt nr 25T0031 på 762,6 moh. Høyeste punkt ligger 90 meter vest på trigpunkt 25T0141 med høyde 765,987. Her var det en beskjeden liten varde. Flott utsikt mot Søvatnet og Vasslivatnet. På returen var det drømmenedkjøring. Nede i skogen ble det mer som en skogsløype med djupsnø, dog bedre enn hard is.

Ved dette skiltet ligger Lomunddalen P-lomme
Tilbakeblikk mot Gimshøgda
Mot Jolifjellet
Den store varden med trimkasse på Jolifjellet Øst. Høyeste punkt ligger 90 meter vestover
Den beskjedne varden på høyeste punkt på Jolifjellet Vest.