Alver: Hoplandsfjellet og Hoplandseggena i Meland (26.02.2020)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Holme (43m)
Endpoint Holme (43m)
Ascents Hoplandsfjellet (166m) 26.02.2020 11:14
Hoplandseggena (175m) 26.02.2020 11:31

Hoplandsfjellet

Parkerte nede ved begynnelsen av Hoplandsvegen og gikk opp den gamle veien til Hopland som går i dal søkket mellom Hoplandsfjellet og Hustopta. Oppe i skaret tok jeg til venstre på fin sti som førte meg opp til toppen på Hoplandsfjellet. En topp med fin utsikt.

Toppen på Hoplandsfjellet
Utsikt fra Hoplandsfjellet

Hoplandseggena

Fra Hoplandsfjellet tok jeg turen bort på nabotoppen Hoplandseggena. Fulgte spor i snø ned til gårdene på Hope og videre på traktorvei opp til toppen. Snakket med gårdeier som var positiv til at jeg gikk gjennom tunet. Han fortalte at om sommeren blir området brukt som beiteland og er da mer avstengt.

Hoplandseggena fra Hoplandsfjellet
De øverste gårdene på Hopland
Hoplandseggena
Utsikt fra Hoplandseggena

Fikk tips fra gårdeier at jeg på returen kan gå tilbake til Hoplandsfjellet og følge sti som går ned langs ryggen mot nord for å få en rundtur. Fulgte rådet og på turens første topp traff jeg nå på mange barnehagebarn som også var på tur. Stien på ryggen ned var fin bortsett fra et lite parti med rotvelt. Kom ned ved barnehagen, og videre på vei tilbake til bilen.

Rundturen over Hoplandsfjellet går utenom beiteområdet og er sikkert også mye i bruk om sommeren. Et fint turområde.