Trengereidhotten (22.04.2012)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Parkeringen ved Gullbotn (250m)
Endpoint Samme (250m)
Ascents Trengereidhotten (577m) 22.04.2012

DEN HOTTESTE TOPPEN på TRENGEREID...

Vi startet fra parkeringsplassen ved Gullbotn Turiststasjon kl 1230 og fulgte Rett Vest stien oppover og vestover til Gullbotn ca. 400 moh. Herfra fortsetter varderuten mot Gullfjellstoppen, og vi så flere skiløpere på vei nedover de bratte skråningene mot Gullbotn. Etter en liten matpause dreide vi 90 grader nordover mot vår topp med det uvanlige etternavnet "hotten". Etter Rett Vest kartet skulle det være en sti på østsiden av Langatjørna, men den var meget utydelig og lite brukbar. Det var likevel lettgått terreng innover myrområdene og til slutt opp skråningen mot toppen der vi var oppe etter ca. 2 timer. GPS 6703017 313612. På toppen var der en svær, men ikke særlig forseggjort steinvarde, en stang med trig-merke og skjelettet etter en lavvo. Ingen turbok, men steinvarden var "forsterket" av masse små pappstykker fra sjokomelk eller lignende. Turansvarlig for lavvo-folket bør sørge for å rydde opp i dette ved neste besøk! Flott utsikt mot Osterøy og Garnes, samt mot den lange ryggen med småtoppen Setliåsen langt under oss mot øst. Mot NNØ den flotte konturen av Hananipa.
Vi la tilbaketuren langs fjellryggen øst for Langatjørna hvor det var det tørt og fint å gå. Det er satt opp endel småvarder langs ryggen, så vi var nok ikke de første som valgte denne traseen.
Tilbake i Gullbotn valgte vi den gamle turstien som går nord for Rett Vest løypen. Denne stien var våt og lite vedlikeholdt og følger dessuten en unødvendig lang skiløypetrasé. Vi krysset derfor etterhvert over bekken tilbake til stien der vi gikk opp - se GPS spor. Tilbake ved bilen ca. kl 1630 etter knapt 4 timers tur (3 timers gangtid).
Vi lurte på hva navnet hotten betyr. Astrid fant det idag 11.5.12: II hott m1 (jf jy hot 'jordknoll, lita tuve'; truleg eigl 'noko innskrumpa')
1 (gras)tuve
2 fjelltopp, bergtopp

Trengereidhotten i bakgrunnen til venstre