Ny kommunetopp Hitra - uventet vinterlig tur (25.02.2020)

Written by bigmob (Morten Bigseth) GSM

Ascents Vingfjellet (526m) 25.02.2020

Var på Trøndelagsturne der mer langtgående topper hadde gått i vasken pga dårlig vær og langvarig sykdom.

Men når jeg allikevel var i nærheten og det plutselig ble en helt eventyrlig vinterdag, så jeg mitt snitt til å ta denne nytoppen til Hitra. Hitra kommune hadde jo slukt 1/3 av Snillfjord, så kommunetoppen er ikke lenger på selve øya Hitra men på fastlandet.

Så etter kundemøte på Kyrksæterøra dura jeg utover mot Hitra. Hadde lest et sted at det skulle være en merket sti rett på vestsiden av Fenestunnelen, så parkerte på en lomme ca 100 meter fra tunnelen og håpet det beste. Var jo kommet masse nysnø, så håpet å se merkingen.

Ser Blåfjellet fra parkeringen.

På med vinterskrud, gamasjer og staver. Gikk rett over veien og fant straks merkingen oppover.

Startstedet

Var kommet 20cm nysnø, men takket være ypperlig merking gikk det veldig greit å følge stien oppover. Rent vakkert gjennom furuskogen til det åpnet seg når man nærmet seg skaret.

Vel oppe i skaret fortsatte merkingen videre mot Blåfjellet. Begynte å bli bratt og mye snø på siden oppover, så bra jeg fant et tau som hjalp meg opp en skrent. Var først litt skeptisk til å gå andre steder pga mulig rasfare.

Tau lagt ut ca 10 meter

Etter taustumpen så jeg to merkinger til før det var slutt. Derfra og opp var det bare å finne veien selv. Det var en liten utfordring å komme opp over kanten pga snøen som jeg var litt skeptisk kunne skli ut. Jeg løste ut et lite overflateras, men uten at det var noe problem - så gikk greit opp kanten.

Bilde tatt der jeg utløste et lite ras på vei opp. Her på nedturen.

Vel oppe på platået var det bare å se etter varden. Den dukket fort opp og var ikke langt unna, så bare å få på seg hetta i vinden og dure rett på.

Varden i sikte

Vel oppe var det bare å nyte utsikten til hav og fjell før jeg dura ned igjen samme vei. Brukte ca 2,5 time opp og ned. Ca 6 km tur/retur og ganske rett på sak.

Staselig varde på Hitras nye kommunetopp.

Vintertur

Written by Sea2Summit 26.02.2020 18:37

Du kunne jo nesten brukt breiskia :)

Sv: Vintertur

Written by bigmob 02.06.2020 21:32

Jepp, men hadde ikke med de til Trøndelagen. Hvem skulle tru? Men hadde nok vært litt knotete gjennom skogen uansett, men prøv!