Heståsen i Landsmarka (24.02.2020)

Written by siroho GSM

Ascents Heståsen (228m) 24.02.2020 12:47
Fin utsikt sørover Langen

Heståsen

Dagens tur i finværet gikk til Landsmarka i Nome. Liv var med og det var første gang vi besøkte dette stedet, og det blir ikke siste gang. Flere topper her og ei flott bygd.

Vi kjørte til Ulefoss og videre mot Lunde, ved Nomevatn tok vi av mot Landsmarka og da vi kom til Tyrivatn tok vi til venstre og sørover. Vi passerte den lille vakre kapellet og parkerte ved Grinihagen, der det går traktorveg inn til Galtungstå.

Fin traktorveg å gå på, selv om den var islagt noen partier, og den fulgte vi langs jordekanten til Galtungstå og videre til der stien opp mot toppen går. Stien er vardet med steiner og veldig enkelt å følge oppover. Selve toppen var ikke det store, men vi gikk sørover til et flott utsiktspunkt, der mange hadde rastet før oss. Panoramautsikt sørover Langen. Dette er et sted jeg gjerne går til flere ganger for å nyte. Kort veg er det også.

Av de store opplevelsene denne dagen var 3 sidensvans på jordet før Galtungstå. Ellers mye fuglesang av kjøttmeis, grønnsisik, dompap og fuglekongen.

Galtungstå
Liv på tur opp lia, fin sti hele vegen
Heksa som vi møtte opp mot toppen