Kilimanjaro 5895 Uhuru Peak (03.02.2020)

Written by MonaS (Mona Sandvei) GSM

Tarangire National Park (1,020m) 03.02.2020
Shira camp 1 (3,505m) 03.02.2020
Shira camp 2 (3,850m) 03.02.2020

Tur til Afrika, Tanzania. 1 feb-17 feb. Kilimanjaro, Safari og Zanzibar med Kristel, Mona og Berit .(Senere kjent som trønderbataljonen) Vi reiste med 6 andre i en gruppe som vi ble kjent med underveis. Vi deler bilder, men jeg har ikke sjekket om jeg kan skrive noe om de i denne turbeskrivelsen.(Derfor mangler navn og div info)

Vi reiste med Ecoexpedition, norsk selskap fra Stavanger. Vi tok Lemosho ruten, som for oss tok 7 dager tur/retur til toppen av Kilimanjaro. Pris for 17 dagers tur, Kilimanjaro, safari 2 dager og 5 dager på Zanzibar; 36 000. Da er reise, måltider, m,m. inkludert. Middag/ lunsj på Zanzibar er ikke inkludert. Tips til guidene på Kilimanjaro kom også i tillegg.

1 feb.Værnes-Oslo. Oslo- mellomlanding Stockholm- Addis Abeba. Addis Abeba- Kilimanjaro.

2 feb. Ankomst Kilimanjaro Airport. Transport til hotel i Moshi.

3 feb.Dag 1;
Gjennom regnskogen.
Moshi - Mti Mkubwa (2650m , 3 t) Etter frokost; Bil til Londorossi Park Gate (2250m, 2t) Innskriving og lunsjbox. Tur videre med bil (Helt utrolig dårlige veier) 45 min Lemosho Gate (2100m) Her starter turen vår. Hele denne etappen går igjennom tykk regnskog. Flotte sort hvite aper. Nydelige fireballs blomster. Fantastisk sang av Bobo fugl. Første inntrykk var en stor ape som prøvde å stjele en sekk når vi skrev oss inn. En hel gjeng sang Jambo, vakkert. Vi gikk i 2t og 20 min, mye opp og ned.
Middag i mattelt: Suppe, sterk.
Potet, fisk og grønnsaker.
Banan
Potti potti undervisning av Kristel, do er viktig.
Vi ble 10 stk i gruppa fra Ecoexpedition og Norge på denne turen til Kilimanjaro. Fantastisk trivelig gjeng fra 29 år til 68 år. Fine historier etter middag i mattelt.

Dag 2; 4 feb.
Mti-Mkubwa - Shira Platau (3500m, 4t) -Shira 2 (3850m, 3t)
Opp kl 06 00. Frokost kl 06 15. Avgang kl 07 00. ( Not African time)
Tøff oppstigning ingen Pole Pole. Bratt sti i ca 1 time, småkupert terreng. Deretter jevn stigning opp på Shira Ridge (3600m) så ned til Lunsj på Shira 1 (3610m) kl 12 00. Spagetti og kjøttsaus, nydelig. Flott utsikt mot Kilimanjaro. Start kl 13 til Shira 2 (3850m) fin sti frem 16 45. Så Bøffel på turen. Vel frem i leir Ravn med hvit nakke. Vi sang Jambo. Luftetur før mørket.
Første måling av oksygenopptak. Noen hadde hodepine, noen startet med Diamox( medisin mot grønn stær, høydesyke)
Vi lærte noen ord på Swahili: Ko ko- kylling, Jaja-ja.
Storslått utsikt mot Kibo, Shira Ridge og Mt.Meru(4565m)
Lengde; Ca 17 km.
Stigning; +1190.
Høyde leir; 3840m.

Dag 3; 5 feb.
Over vulkansk lava.
Shira 2 - Barranco (3940m)
Før frokost: Knekkebrød m baconost.
Frokost; Grøt. Omelett med chilli og gulrot. Pannekaker.
Oppstart 08 00. Sol og Varmt. Jevn stigning 600 hm til Lava Tower (4600m) lunsj kl 12 00.
Nedstigning til Barranco leir(3900m)
Regn siste halve timen før leir, endelig fikk vi bruke poncho.
Spesiell middag i dag, Afrikansk mat. Ny måling av oksygenopptak og puls.
Stor fin leir med utsikt mot Moshi. Fine kveldsbilder tatt i leir.
Merkelig stripete mus, lokal variant. Koselig prat i telt med alle sammen.
Lengde; Ca 10 km.
Stigning; +660m Lava Tower- -550m Lava Tower- Barranco, Netto + 110m
Høyde leir; 3950m

Dag 4; 6 feb.
Under Isbreene.
Barranco - Karanga valley(4000m,4t)Oppstart 08 00. Kliving ca 2 t i kø.
Den første timen går vi opp den bratte Barranco-veggen med flott utsikt mot toppen og nedover Great Barranco-ravinen. på toppen ser vi rett mot Heim Glacier.Vi tar mange flotte gruppebilder på toppen. Synger Jambo flerstemt med guidene på veien. Kupert terreng mot
Karanga. Chips med sterk salat til lunsj, Halleluja.
Prating i telt og noen får en hvil før middag. Ris, storfekjøtt, gr,saker og saus, god mat.
Stjerneklart og kaldt til kvelds. Alle er spente på morgendagen, klær, mat, form osv.
Lengde; Ca 5 km
Stigning; +50
Høyde leir; 4000m

Dag 5; 7 feb.
Stein og Is.
Karanga Valley - Barafu (4600m- 3t)
Oppstart 08 00, frem kl 11 00. Pakka ut, ventet lenge på lunsj. Nydelig pizza,frittert banan og brød, litt gr saker.
Hvile 2 t.
Middag; Kyllingsuppe, pasta, saus, gr saker. Info om påkledning til opptur fra Emanuel vår hovedguide. Ullundertøy og vindtett skall. Gjerne mellomlag. (Godt å ha på tur opp, iskald vind)
Tvangshvile, prøvde å hvile men det var vanskelig, spennende.
Lengde; Ca 4 km.
Stigning; +600m
Høyde leir; 4600m

Dag 6; 8 feb.
TOPPDAG!
Barafu - Uhuru peak (5895m)- Mweka (3100m)
Opp kl 22, Knekkebrød, Te kl 22 30, Start kl 23 00. Bratt kliving fra leir, tyngste parti for meg. Kald vind etter det bratte partiet. Ble litt for kald på fingrene men det gikk greit. ( fikk håndvarmere og god hjelp av mine gode venninner) Skallbukse nr 2 med glidelås for enkel påkledning var veldig godt å ha på. Camelbacken spekte så termoflaska ble god å ha. Vi fikk deilig sterk, varm ingefærte underveis og på toppen.Det var veldig godt. Nøtter ,rosiner, druesukker og barer ble fortært underveis.
Flere kjente på hodepine underveis, 1 fikk høydesyke 67% i oksygenopptak stoppet på 4900. 1 fikk vondt i bein m.m. på 5000 og måtte snu. Noen fikk ubehag som svimmel og kvalme underveis men det gikk bra til slutt
Cola var fantastisk styrkende på tur opp. Hodepinen kom sigende underveis, men ble stanset av div smertestillende.
Vi kom opp til Stella point etter ca 5 timer, vakker nynning og sang fra guidene. Med et smil om munnen og en god tanke i hode. Dette greier vi.
På Stella fikk vi på dunparkasen. Fantastisk. Fortsatt mørkt også når vi når Uhuru Peak kl 05 55. 8 februar 2020. Det var veldig kaldt, sterk vind sikkert 20-. Bildene ble tatt, så sprang Kristel og jeg med Faustin vår guide i full fart mot Stella point. Der ble det soloppgang og parkasen av, og selvsagt bilde.
Så 1200m ned til Barafu,( Kokken og gode hjelpere møtte oss før klive område og tok sekken vår, luxus) hvile , lunsj, så 1400m ned til Mweka hut (3100m)Da er vi tilbake i regnskogen.
Lengde; 18 km
Stigning; +1295m --2795m.
Høyde leir; 3100m

Dag7; 9feb
Ut av fjellet. Mweka (3100m)- Mweka Gate (1500m)
Vi våknet tidlig! Vi la oss før kl 21. Mange helt utslitt. Jeg hostet litt. Andre hostet mye.
Bevæpnede vakter i leiren, pga tyver!
Frokost 06 30. Så fikk vi 2 flotte sanger av våre guider, kokker, bærere. Rørende vakkert.
Start kl 07 00 - Mweka Gate 11 00.
Utskriving, skovask (1 Dollar) Bilder.
Kjøring til hotel i Moshi. DUSJ!! ISkald men deilig læll.
Møte med Emanuel, Carles, Kelvin og Faustin( Våre Guider) KL 12 30.
Champagne og vin fra Ecoexpedition. Utdeling av diplom til 8 av 10 av oss som kom til toppen.
Lunsj.
Sightseeing i Moshi med Guide (Alle Kilimanjarogruppa). Spennende og varmt. Handlet safarihatt, buksedress og kurv.
Safariinfo og øl på hotellet.
Middag med gjengen 19 30.
Endelig nydelig mat på hotell; Biffkjøtt med paprika og saus. Gresskar pizza. Dessert, Banan og jordbærmosse. God

Lengde; Ca 10 km
Stigning; -1600m
Høyde Mweka Gate; 1500m

Dag 8; 10 feb.
Safari dag 1. Tarangire. Impala, Vannbukk, elefant, sjiraff, små aper, bavianer, esel, dromedar, struts, villsvin, vortesvin, ørn, blåfugl, store rotter, m,m.
Lang tid i bil, Arusha- senter for cultur og kunst. Lunsj boks i det fri. Masai landsby.

</imageslider>

Dag;9 11 feb.
Safari dag 2. Ngorongoro krateret. Vakkert.
Det første dyret vi møter er løve. Hun og hann. Det ble nærkontakt med hannløve nr 2 som kom for å jage bort den andre hannløven. Spennende, den markerte på bilen. Da hadde vi heldigvis rukket å fått igjen vinduene.
Videre så vi vannbukk, gnu, bøffler, hundrevis av sebra, hyener, elefanter, impala, gaseller, vortesvin, flodhest, nesehorn, m,m .
Veldig innholdsrik dag, lunsjboks spiste vi i bilen.
Det var flere vanskelige kjøreforhold i krateret, spennende når bilen kjørte i dypt vann.
Tilbake på hotellet, underholdning av Masaier. Trommer, sang og dans.
Super middag med hele gjengen.

12 feb -17 feb.
Zanzibar
Stone town- slavehistorie. Fiskemarked - Krydder. Sol - Bading - Regn. Felles middag med gjengen, hvit duk. Massage - manikyr. Fantastisk blått hav, lite avkjølende. 32 grader midt på dagen. 50 års feiring av Kristel. Obs solfaktor 50.

Hjem på værnes mandag 17 februar kl 10.
Velkomst; KRISTEL 50. Familie og venner, Strandveien barnehage. Wow. Fantastisk og rørende.

Toppen av Afrika

Written by BjørnF 25.02.2020 07:55

Gratulerer! Flott tur, mange opplevelser. Vi gikk en annen rute. Vi var også i Ngorogoro. Bedre plan å dra dit etter fjellturen enn som vi som var der først. Ble matforgiftet på det store hotellet. Hadde sine konsekvenser for fjellturen det!!!Men opp kom vi, alle untatt dem som havnet på sykehus.

Sv: Toppen av Afrika

Written by MonaS 01.03.2020 19:57

Tusen takk, kjempefornøyd, stor opplevelse. Synd for de som havnet på sykehus i din gruppe da.