Bukktjennåsen på Rørholt (21.02.2020)

Written by siroho GSM

Ascents Bukktjennåsen (250m) 21.02.2020 13:23

Bukketjennåsen

En ny topp for Bamble, etter noen har sett igjennom toppene i område, etter nytt høydegrunnlag. Liv manglet denne på Bamblelista si og jeg har fortsatt halve Bamble igjen, så da ble det denne i dag.

Vi kjørte nye E18 til avkjøringen til Valle, så videre mot Helle og tok av mot Rørholt. På Rørholt parkerte vi ved et samfunnshus e.l.
Vi fulgte en skogsbilveg inn til Damtjennstua, ei åpen bu med flott utsikt over Damtjenn, og fulgte skogbilvegen til venstre opp til en liten myrpytt. Vi prøvde å gå på nordsiden, men ikke så lett å hoppe over bekken, så vi måtte ut på vegen igjen og ut i terrenget etter å ha passert bekken.

Jeg hadde sett meg ut en grei og ikke alt for bratt trase oppover lia, og det stemte bra. Vi kom oss greit opp og tok høydemeterne fort og greit. En liten pause i lia på et fin sittestein ble det før toppstøtet. Før toppen gikk vi ut mot sør og fant fin utsikt, så tuslet vi bort til toppen, der det ikke var utsikt. Litt vind her i dag så ikke et blivende sted. Det ble noen bilder og så gikk vi ned igjen til der vi tok en pause på tur opp. Her ble det kakao, niste og nøtter. Viktig å kose seg på tur.

Vi tuslet ned bakken og ned på vegen og deretter ned til Damtjennstua. Den måtte sjekkes litt nøye og vi fant oss en god sittesofa ute som vi la et skinn oppi. Nydelig utsikt over Damtjenn og en god pust i bakken.

Så var det å rusle vegen tilbake til bilen. Vi passerte også en skytebane av privat standard der vi også tok en pause inne i et skur. Så var det tilbake til bilen.

Utsikt mot sør rett før toppen