Med utsikt mot Bø:) (21.04.2012)

Written by 19topper (Tor-Arne Paulsen) GSM

Ascents Kjerringfjell (564m) 21.04.2012
Nybufjellet (637m) 21.04.2012

Skien pf 100 topper. Tur følge i dag: Magnus og Sniff:))

Vi kjørte opp mot Svanstul i Skien. Stoppet og parkerte halvveis opp. Vei vestover herfra på sykkel. Magnus kjørte med Sniff for første gang, og var meget fornøyd med å stå og vente på meg ved hvert vei kryss for å få retning beskrivelse videre opp mot første av dagens to topper:)) Og Sniff var overlykkelig over å være i gang igjen etter en uke hjemme , med far i huset som har hatt en fot i grava!!! pga forkjølelse;-D

Artig å se at de to fikk susen over trekking og kommando (..ikke hele tiden:) så pass fort. Her gikk det unna oppover bakkene, Tjohoo:-D Verre med far som fortsatt hadde litt feber i kroppen, som kom pesende etter fler minutter til hvert punkt.

Nybufjellet

Første topp ble, Nybufjellet. Parkerte ved demningen oppe ved Gyristulvaten. Stor og fin plass. Med overgang over elva to plasser, to vi den som ikke førte til hytta. Fulgte sti langs vannet til det virket logisk å svinge oppover. Grei tur opp, litt myr innimellom, men ikke problem. Magnus hadde lave fjellsko, og ble ikke vår på beina. Fant sti innimellom, men mest utenom. Flott utsikt på toppen i alle retninger:-D Vi syntes vi kunne skimte ""magasuget" i bø sommerland, men ikke helt sikker...;-) Vi tittet også opp mot Gaustatoppen som var det egentlige målet i dag, og kunne vi konstatere at hverken storm eller yr hadde tippet riktig ift været der i dag:(( Toppen lå der oppe å badet i sol.. Pytt pytt,ikke så verst her heller:)

Nr to, besøkende i år ifølge boka på toppen

Tilbake fulgte vi rød-merket sti, som merkelig nok kun var merket i en retning. Uansett var ikke denne så veldig avvikende fra hvor vi hadde gått opp, med unntak ev en vesentlig detalj. Stien svingte innom et superflott utsiktspunkt mot sørvest, ikke så langt fra toppen. Her går det rett ned fra kanten, men utsikten er flott, så den er verdt å få med seg. Ett par bål-plasser ble også observert her...

Kjerringfjell

Vi rullet ned til foten av Kjerringfjell. Vi gikk over en gammel demning, og startet på sti oppover. Etter hvert delte sti seg og vi tok heller det gode gamle trikset, å gå rett opp! :) Gikk greit, med litt klyving oppover berget. Kan nok være litt glatt om det har regnet..!!

Etter å ha fulgt "stein-ruta" opp til toppen, kom vi opp til en flott topp, med tre varder. Bål-plasser ble også observert i sør delen av toppen. Ny runde med niste, og sjokis..:) Ned igjen tenkt vi skulle leite etter stien som vi trodde fulgte en bue opp innom nord øst siden av toppen. Vi fulgte nedover en blanding av dyretråkk, sti og bekk. Kom ned til startpunkt, men har magefølelse om at det ligger en sti her ett sted vi ikke fant.

Vel vel, ned ved sykkelen, var det bare å rase nedover til bilen igjen. Og igjen er det ingen av oss som klarer å sykkel raskere en Sniff løper...Makalaus rask og flott hund!

Flott tur i dag. Takk til Magnus og Sniff:))