Drømmetur til Kyrkjenuten (21.04.2012)  5

Written by haky (Harald Kylland) GSM

Start point Korlevoll (668m)
Characteristic Ski trip
Ascents Kyrkjenuten (1,601m) 21.04.2012

Sol skyfri himmel og vindstille

har base på jobbens leilighet på Hovden denne helga. Etter halvannen times kjøretur var jeg klar til avgang fra Korlevoll klokken 9:30. Det var så mange oppkjørte løyper der at jeg bommet litt i starten, men tok meg raskt inn å fant riktig trase mot Gamlestølen. Det var fine oppkørte løyper fra kvelden før, kun 2cm nysnø fra natten og det burde ikke være noe problem. Fulgte denne traseen helt til dammen ved Dyrskarvatna. Utenfor løypene var det skare med 5-10 cm nysnø, drømmeføret. På vei innover gikk jeg på østsiden av vannet, men gikk ned på det det sørligste vannet og opp på rabbene på vestsiden av skaret. fulgte rabbene oppover og det er nok av luretopper holdt østsiden av disse. Kom opp på toppen etter 4timer, fin varde med boks og bok. Det hadde vært noe besøk i løpet av påske så jeg. Tok de obligatoriske bildene og begynte nedturen. Mange fine nedkjøringer til Dyrskarvatna. På returen gikk jeg over vannet, her begynte jeg å få is under skia så da gikk det trått. Tilbake i løypa gikk det fint så da var det bare å renne ned til bilen.