Bjørnafjorden: Skatåsen i Fusa (19.02.2020)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Vinnes (12m)
Endpoint Vinnes (12m)
Ascents Skåtåsen SV (195m) 19.02.2020 11:32
Skatåsen (214m) 19.02.2020 12:25
Brukte god turinfo fra UT.no til denne rundturen over Skåtåsen. Startet turen på Vinnes, meget bratt opp til masten som ligger fremme på kanten merket høyde 195. Inn under berget så det ikke ut som det lot seg gjøre å komme seg opp men det var det en kløft i fjellet som det var plassert 3 stiger i samt flere taulag. Får håpe at trestigene blir byttet ut før de råtner, ellers kan her bli farlig å gå opp. Det anbefales ikke å gå opp her om vinteren i UT.no sin turbeskrivelse, og heller ikke for de med høydeskrekk.
Stikryss

Før jeg kom inn under berget var jeg fremme på utsiktpunktet Bliksåsen som er et mye besøkt turmål.

Utsiktspunktet Bliksåsen, oppgitt 91 på turskilt mens Norgeskart sier 121 meter
Inn under berget, første stige skimtes mellom trærne
Luftige punkt sikret med tau
Vinnes fra bratthenget
Telemast på Skåtåsen 195

Fra telemasten litt ned igjen og så innover gjennom grov furuskog til toppen på Skåtåsen 214, en topp som har mindre besøk.

Fin skog og sti innover, men hovedstien passerer under selve toppen.
Skåtåsen 214 i sikte
Skåtåsen 214

Fra toppen fortsatte jeg nordover på ryggen, kom inn på en gresskledd skogsvei som førte meg ned til veien ved Skåtavågen. Derfra på vei tilbake til bilen på Vinnes.