Småplukk på Radøy (16.02.2020)  3

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Dalland (60m)
Endpoint Kvitsteinsfjellet p-plass (60m)
Ascents Kolåsen (154m) 16.02.2020
Kvitsteinfjellet (209m) 16.02.2020
Morkefjellet (216m) 16.02.2020

Småplukk på Radøy

Merk at denne turrapporten inkluderer tre separate turer. Bilen ble flyttet mellom hver tur, men anså det som praktisk å samle dem siden de ble gått samme dag.

Kolåsen

Kjørte forbi Manger, og opp til enden av Dalland (60). Dette er det vestligste fjellet på øya, og også det laveste av de 5 toppene i tidligere Radøy kommune. Jeg brukte 12 minutter til toppen, og 22 minutter samlet på turen. Turen var ca. 1,6 km lang.

Jeg antok at dette var toppen da jeg kom kjørende, men det viste seg å være østtoppen: Tveitåsen (134)

Her er altså toppen! Jeg valgte å gå ganske rett på til venstre her. Et bedre alternativ ville vært å følge traktorveien til enden, og gå opp der

Periodevis bratt barskog. Barskog er strengt tatt undervurdert, da det etter min mening er klart enklere å forsere enn lyng eller tett løvskog/kratt

Det ble derimot etterhvert i bratteste laget, spesielt siden det var svært vått. Gikk litt til høyre, og fant en grei vei opp

Toppen! Utsikten var bob-bob, men hva kan man forvente etter bare å ha jobbet i 12 minutter?

Fant stien på vei ned. Den går altså mot nordvest (mest vestover)

Morkefjellet

Neste ut var øyens høyeste topp. Hadde jeg vært her bare halvannen måned tidligere, så ville dette attpåtil ha vært en kommunetopp. Jeg brukte 18 minutter på de vel 200 høydemetrene til toppen, og 32 minutter samlet på den 2,4 km lange turen

Parkerte nordøst for toppen: Nært broen som skiller Hallandsvatnet (15) fra Ølvatnet (12). En nokså bratt tur opp herfra, som tar deg (nesten) fra bunn til topp på denne øya i løpet av bare 1,2 km

Fulgte veien over Hallandsvatnet i starten

Veien ble fort bratt

Viktig å ta av oppover mot venstre for å komme inn på stien. Må være litt oppmerksom her, da veien fortsetter mot nordvest (langs foten av fjellet)

Øytoppen ble altså nådd!

En koselig gapahuk på toppen, som var kjærkomment i dette dårlige været

Kvitsteinfjellet

Grunnet et ønske om å se skiskyting og langrenn på TV, samt andre sysler senere på dag, bestemte jeg meg for å ta denne toppen som den siste (selv om det da er igjen 2 topper på Radøy: Solheimåsen (190) og Vettåsfjellet (163). Tok av i retning Kvitstein, og parkerte nært veiens høyeste punkt, rundt 60 moh. Herfra var det 1km til toppen, hvilket tok 12 minutter. Samlet tidsforbruk for turen var 23 minutter. I utgangspunktet en fin tur, som var godt tilrettelagt, men bekker og annet overflatevann dekte stien på mesteparten av turen. Det gjorde turen til en våt opplevelse, og føltes sånn sett greit at dette var dagens siste fjelltur

Skiltet ved turens start. 900 meter, og 140 høydemeter, til toppen herfra. Jeg parkerte bilen på en smal parkeringslomme litt nærmere Kvitstein

Plutselig skimtes toppmasten for første gang, knapt halvveis ute i turen. Det er litt lenger til toppen herfra enn hva det ser ut som på bildet...

... Men toppen ble altså nådd kort tid etter!

Utsikt mot vest. Kolåsen kan skimtes som en liten kuppel til venstre for masten. Øytoppen Morkefjellet til høyre, marginalt høyere enn Kvitsteinfjellet