Finvær på Åsen (20.04.2012)

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Heggelia leir (70m)
Ascents Åsen (235m) 20.04.2012

Under middagen i Heggelia leir idag tittet jeg ut vinduet mot Barduelva. Rett på andre siden ligger en pf100-knaus som heter Åsen, kort avstand i luftlinje, men om man ikke skal krysse isen på elva er det langt bort til den. Da jeg observerte noen isfiskere som satt og fisket på isen vurderte jeg det som sikkert å krysse elva. Snørte på meg randoskia og gikk rett mot Åsen. Snøen bar preg av å ligge i solsida, og skogen var relativt tett. Fulgte et naturlig søkk hele veien til toppryggen. På toppen lå det en observasjonspost-plakat som sikkert er blitt brukt på en øvelse. Ikke den store panoramautsikten, men mellom trærne var det ikke til å unngå å se blant andre Istindan reise seg opp fra landskapet. Rennet ned igjen ble bedre enn forventet, fikk til en del fine svinger tross den tette skogen. Skjærte etter hvert bort mot høyspenten der skogen er nedhogd, fint å renne bort til elva og stake seg tilbake til leiren. Ble en fin liten ettermiddagstur og ny bestigning på lista!:)

Åsen er enkel å legge merke til fra Heggelia leir på andre siden av Barduelva.
Tett bjørkeskog på toppen, ikke uvanlig på lave åser i Troms.
Klassisk motiv, men blir aldri lei av Istindan!