Blåfjellet - nye Hitra kommunetopp (15.02.2020)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Characteristic Trip by foot
Ascents Vingfjellet (526m) 15.02.2020
Visits of other PBEs Vingvågen p-lomme (10m) 15.02.2020

Siden Snillfjord kommune ble delt i tre 1.1.2020, og en del med en topp høyere enn Mørkedalstuva ble en del av Hitra kommune, har nye Hitra kommune nå fått seg en ny kommunetopp, nemlig Blåfjellet. Jeg fikk med meg Ingvild på tur og vi kjørte RV 714 til vi kom til bensinstasjonen ved Valslag der vi tok til høyre inn på grusvei mot Kongensvoll og parkerte i den lille p-lomme Vingvågen p-lomme. Gikk opp grusveien på motsatt side forbi ett par hus og fortsatte under kraftledningen ett lite stykke før vi fulgte sti/tråkk til venstre oppover. Ulendt terreng og bratte skrenter og svaberg gjør at det ikke er helt enkelt å finne kjappeste vei opp, men vi fulgte dyretråkk/stier der det var naturlig og holdt oss unna svaberg dekket av is. Ble etterhvert endel snø å gå i når vi nærmet oss "topplatået" som ikke var ett platå, men noe kuppert og vi fant nok ikke den mest optimale veien bortover, måtte blant annet ned en bratt skrent med mye snø. Det var snødekt hele veien over toppen og noen steder ganske store fonner, men det gikk relativt greit å gå på beina. Noe drøyt stykke bort til selve toppen der det var stor varde og god utsikt. Sola skinte, men sur vind så ble ikke så langt opphold før vi gikk noenlunde samme vei tilbake. Hitra kan være veldig fornøyd med den nye kommunetoppen sin :) Ingvild var med.