Alternativ vei hjem fra skolen (13.02.2020)

Written by vemundmathiesen (Vemund Mathiesen) GSM

Ascents Sukkertoppen (420m) 13.02.2020

Vi hadde med rifla på skolen på morgenen, og låste disse inn i våpenskapet ved logistikken. Med tidlig slutt på skoledagen, fikk vi utnyttet lyset og gått en omvei hjem fra skolen - Over Sukkertoppen og gruvefjellet før vi endte opp ned Larsbreen. Gradestokken viste -25, og vi mistenkte at det kunne bli en kald affære.

Fra alpint"anlegget" gikk vi mer eller mindre rett opp til postkassa til Sukkertoppen, før vi beveget oss mot eggen inn mot Gruvefjellet. Utsikten fra postkassa var forøvrig formidabel over Longyearbyen og innover mot Nybyen. Utrolig hvor stor bakken opp til eggen så ut før vi kom nærme, den viste seg å være bare ei lita kneik.

Mot Nybyen med Nordenskiöldfjellet bak
Sukkertoppen sett fra postkassa

Flott å gå innover eggen, og det så ut som det skulle bli bra over fjellet også. Det viste seg dog å bli til tider tungt å gå i gjennombruddskare, men da satt man mer pris på skaren som var hard nok til å bære oss. Vi kom fram til høyeste punkt etter rundt 2 timer på tur, og begynte nedoverbakkene til Larsbreen. Etter 3 timer var vi framme i Nybyen. Bra tur!