Veslesmeden og Storsmeden (07.02.2020)

Written by Olaeros (Ola Esten Røssum) GSM

Start point Mysusæter
Endpoint Mysusæter
Ascents Storsmeden (2,016m) 07.02.2020
Storsmeden Nord (2,001m) 07.02.2020
Veslesmeden (2,015m) 07.02.2020

Rangletur på godt føre i fint vær. Gikk med randoski i skiløypa til Spranget. Fra der direkte mot Indre Kaldbekkbotn. Tok lunsj ved den store, markerte steinen. Gikk slakeste vei langs et snøfelt opp på ryggen med 1871-platået, her var det veldig avblåst og hardt. Godt å ha randosko her på dette føret - bratt, isete og hardt. Opp mot ryggen ble skaren så glatt og hardt at jeg tok på stegjern. Er nok ei grei rute opp på litt snillere føre. Var på Veslesmeden etter ca 3:45 og gikk tom for strøm på klokka.

Fortsatte utover Smedbandet med ski på sekk og stegjern. God snø med godt stegjernfeste langs ryggen, så det gikk ganske radig. Sto ei brøytestikke litt før laveste punkt på eggen, lurer på hvem som har vært der for å sette opp den?! Var på toppen av Storsmeden etter ca 4:30. Kan nok legge på noen timer her hvis ski- og rangleføre er mindre optimalt. Ruta over bandet var stort sett akkurat som sommerstid. Et klyvepunkt på høyre side på vei ned, med gode tak til hender og stegjern på dagens føre. Hadde ei øks. Første klyvepunkt på vei opp gikk jeg rett opp gjennom "kaminen", men kunne sikkert gått rundt til høyre også, hvis en vil unngå klyving. Det neste bratte opptaket omgikk jeg ut til venstre i flanken på knallhard fokksnø, og trippet meg opp på eggen igjen. VIdere er det lett terreng på en bred rygg, og eventuelle opptak kan omgås på sidene. Siste bit opp til Storsmeden lurte jeg litt på om jeg skulle traversere direkte mot toppen over den harde fine fokksnøen, men endte med å ta meg opp til Nord-punktet på ryggen. Her var det litt navigering mellom nedisete/nedsnødde steinblokker opp til ryggen. På dagens føre som jeg vurderte som ganske stabilt, hadde det nok vært trygt (og raskere) å krysse flanken rett til topps.

Lang pause i vindstille vær på toppen, deilig å kjenne sola varme for første gang i år, og det på 2016 moh! På vei ned tenkte vurderte jeg å gå/kjøre ski ned direkte mot øst, men ville ikke begi meg ut på dette på egen hånd. Gikk noen meter nedover ryggen mot vest, og fant ei litt snillere renne som etterhvert føltes grei å kjøre ned på ski. Så var det bare å dra ut teleskopstavene på maks og stake seg tilbake til Mysusæter. Hadde regnet med å bruke en del mer enn 7,5 timer på denne turen, men gunstig føre både på inn/utmarsj og på selve eggen gjorde det til en effektiv dagstur.