Overnatting på Holtefjell (04.02.2020)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Surtvarden (668m) 04.02.2020
Visits of other PBEs Dalesetra vinterparkering (382m) 04.02.2020
Hoensvannsveien bom (192m) 04.02.2020

Med de forholda som var og det været som var meldt hadde jeg egentlig ikke noe annet valg en å ta natta under stjernene blant krokete furuer på Holtefjell. Hadde lyst på utsikt og lite plundring, dermed falt valget på Surtvarden som leverer utsikt i alle retninger og skiløyper til topps.
Pakka pulken og kjørte opp til Dalesetra parkering. Skiløypene var ikke kjørt etter siste snøfall, men det var spor jeg kunne følge etter en mann som hadde gått tidligere på dagen. Traff på han etter noen få minutters gange og han kunne fortelle om at han hadde vært på tur til Surtvarden, perfekt! Turen opp gikk relativt knirkefritt, men fikk jobbe litt i et par brattbakker med pulken på slep igjennom nysnøen.
Vel framme ble det tråkking av teltplass og oppsett like før solnedgang. Brukte kvelden på å skyte timelapser, holde varmen og spising. Fikk sett en del stjerneskudd og noe antydning til nordlys. La meg rundt klokka 1, men våkna rundt 4 av vinden. Ble derfor en liten tur opp for å plukke ned det ene kameraet. Sovna fort igjen og våkna igjen klokka 9. Kakao og sjokolade blei frokost denne morgenen! Til min store overraskelse hadde løypemaskina kjørt og snudd 10 meter fra teltet, den hadde ikke jeg hørt! Med nykjørte løyper fikk jeg en veldig behagelig retur ned til bilen.

Surtvarden siger opp på favorittopplista under kategorien skogstopp, der er den sterk!

Klar for start!
Skilta i alle (2) kryss!
Utsikt over Eikeren
Solnedgang og teltet er oppe. Jonsknuten i utsikten
Tester toppen
Det var ikke mye og lenge jeg fikk se, men jeg så ihvertfall nordlys!
Neste morgen, nykjørte løyper!