Skitur fra Sjusjøen (Sulland bilsenter) (04.02.2020)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Sulland bilsenter (191m)
Endpoint Nordseter (854m)
Lunkefjell (1,012m) 04.02.2020 14:00
Visits of other PBEs Brannhytta på Nattrudstilen (942m) 04.02.2020 11:45
Sjusjøfjellet øst (996m) 04.02.2020 13:46
Nok en bil på verksted, den gamle L300, hvor varmeapparatet ikke virket. Bar skiene fra bilverkstedet til opp for Håkons hall. Vondt å gå med skisko på glatt underlag, og en cm nysnø, slik at jeg ikke så hvor det var blankis. Problematisk å få på skiene da snø og småstein hadde satt seg fast på skoene. På vei oppover Lysgårdsjordet fikk jeg se en mengde hopp i den lille Lysgårdsbakken, for meg som aldri har sett et hopprenn var dette artig. Hadde avtalt med Sigrid at hun skulle ringe etter en avtale på morgenkvisten, og vi avtalte at hun skulle kjøre inn Kanthaugenvegen og møte meg der skiløypa krysser vegen. Som sagt så gjort, og kjørte deretter med henne til Parkeringsplassen på Sjusjøen. Bilturen var på 15 km, som er justert på turlengda i ettertid. Fra Sjusjøen gikk jeg et kort stykke på Birkebeinerløypa, før jeg tok løype til Natrudstilen, og til Natrudstilen topp, samt til Brannhytta. Her snudde jeg og gikk samme løype tilbake til der den bratte løypa til Sollifjell tar av. Bratt opp til Sollifjell, og i terrenget rett ned til der stigningen til Mostefjell begynner. Deretter over Mostefjell og til Snørvillen, hvor jeg møtte Sigrid. Avtalte med Sigrid at jeg skulle gå til Nordseter. Gikk litt tilbake, og tok løypa ned til Birkebeinerløypa, som jeg fulgte et kort stykke, før jeg tok løypa til Storåsen. Kort avstikker på hytteveg og i terrenget til toppunktet her, før jeg kjørte ned til løypekryss der løypa til Sjusjøfjellet tar av. Gikk så over Sjusjøfjellet til Lunkefjell. Da jeg tok fram mobilen her ble telefonen plutselig strømtom, enda det hadde vært over 30% på Sjusjøfjellet. Tok deretter raskeste veg over Nordseterfjellet og til Nordseter, hvor Sigrid satt og ventet på meg. Fin tur i strålende sol, men sterk vind. Hadde i mellomtiden fått beskjed fra bilverkstedet at bilen måtte ha ny radiator, noe de ikke hadde på lager. Avtalte derfor å kjøre hjem med Johannes. Sigrid kjørte meg deretter til bilverkstedet så jeg hentet klær, hvorpå det smakte med varm kaffe, brødskiver og kaker hjemme hos henne, før hun kjørte meg til Felleskjøpet hvor vi traff Johannes. Takk for hjelpen, Sigrid! Tidsbruken er ikke justert, er altså inklusive bilturen.
Natrudstilen
Brannhytta på Natrudstilen
Sollifjellet, høyeste punkt helt bakerst