Vg skredkurs, dag 1 (31.01.2020)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Saufjellet (1,200m) 31.01.2020 09:40 not summited
Visits of other PBEs Brandstad p-plass (179m) 02.02.2020
Phillipshaugen Lodge (70m) 02.02.2020

NF videregående skredkurs i regi av TTF med base på Phillipshaugen Lodge i Øksendal.

Oppmøte torsdag kveld.
  • Presentasjon av de 6 deltakerene, kursleder, aspirant og koordinator/medinstruktør
  • Kjapp repetisjon av snøskredets ABC (grunnkurstema)
  • Gjennomgang av filtermetoden 3x3

Fredag morgen kjørte vi inn til enden av Øksendal og labbet oppover stien mot Brandstadskaret (en del bæring og ski av/på i starten) før vi satte kursen mot Saufjellet.

Mange diskusjoner rundt terreng, snødekke og vær oppover lia. Etter lunch gikk vi gjennom søkemetoder i skred før vi avsluttet med en redningsøvelse med en skredtatt med sender/mottaker.

Etter en dusj ble det teori rundt snøtyper og omvandling av snø før vi spiste nydelig middag. Etter middag gjennomførte vi turplanlegging for neste dag.

Dag 2