Bukktjennåsen (ny pf. 100 topp Bamble) og Fjølbuåsen (30.01.2020)

Written by Roger (Roger Gundersen) GSM

Ascents Bukktjennåsen (250m) 30.01.2020
Fjølbuåsen (240m) 30.01.2020

Rørholt i Bamble.

Tur til "nygammel" pf.100 topp i Bamble. Husker Bukktjennåsen lå inne på lista helt i starten, men ble så degradert. Nå har noen igjen finjustert toppen og telt den tilbake til 100 i primærfaktor. Så da var det etter innpå 8 år, klart for å komplettere Bamble-lista på nytt. Har vært her inne flere ganger på Rørholdrunden, men aldri på toppen av Bukktjennåsen. Starten fra samfunnshuset på Rørholt og gikk skogsbilveien inn til Nedre Damtjenn. Som antatt var Bukktjennåsen en svært så kjedelig topp. Tettvokst med null utsikt. Gikk ned på andre siden mot traktorveien inn til Bukktjenna, for videre å følge stien opp til Fjølbuåsen. Nokså kupert terreng på nedfarten fra Bukktjennåsen som ellers rundt i skauen her. Hyggelig å komme tilbake til Fjølbuåsen som jeg har flere gode minner fra, både på barmark og på skiturer inne fra Bamblebygda.

Fra toppen av Bukktjennåsen
Fra Fjølbuåsen
Fra toppunktet på Fjølbuåsen

Missing title

Written by Roger 08.02.2020 18:00

Regnet med det kunne være deg ja:) Du gjør en fantastisk jobb med korrigeringer. Veldig bra. Jeg la inn Gampeskottheia for noen år siden, i samme område egentlig. Fikk den til 99. Fant da et punkt ved Bjorvann i nord. Veldig «flatt» terreng og vrient å måle. Hadde vært moro om du kunne kontrollert denne:) Den er ikke lett syns jeg. Mener nå å se et slags sadelknekk i nord fra Snik og inn dalen mot Øvre Fuglemyra på ca 107 m. Og Inn mot Havsåsen i SV kan det se ut som det ligger et punkt på rundt 110 meter ved Nordre Skogen, langs Nensetvegen. Det går rundt i huet for meg, har du en formening om denne?

Sv:

Written by Nils 10.02.2020 15:25

Den Gampeskotheia har jeg tatt en rask titt på en gang, men hadde ikke tid da. Så at den krevde litt jobb, for der er landskapet veldig jevnhøyt over et stort område.

Men etter en nøyere sjekk nå, kommer jeg til at sadelen i SV ved Skogen, langs Nensethvegen, er mellom 112 og 113 moh. Så Gampeskotheia mangler halvannen meter, dessverre. Utrolig hvor lite som avgjør der. ;-)

• +

Sv: Sv:

Written by Roger 11.02.2020 18:01

Bukktjennåsen rød igjen

Written by Nils 07.02.2020 18:51

Denne "noen" kan nok fort ha vært meg... ;-) Etter at kartverket har oppdatert kartene og drevet med lasermålinger, er det noen topper som vaker rundt 100 i PF som kan skifte farge på nåla ja. Og finjusteringen med hjelp av Høydedata.no gikk i favør av Bukktjennåsen her. :-)

Men det er sannelig en jobb og finne riktig sadel og måle PF'en mot i dette området. Åsene er jo så jevnhøye, med få tydelige og dype vassdrag som skiller.