Kleivfjellet (Nr. 2 på toppen i 2020) (30.01.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Leirbekkbu (298m)
Ascents Kleivfjellet (574m) 30.01.2020

Trig-punkter av 1. orden, Sør-Norge

Jeg så at Otto hadde besøkt denne toppen med grønn nål og pf på 35. Jeg trodde først at Otto hadde begynt å samle på grønne topper, men fant fort ut at denne toppen var på den eksklusive listen over Trig-punkter av 1. orden. Jeg valgte en annen rute opp. Kjørte fra Hell etter Fv 705 til Elvran Kapell. Her tok jeg til venstre etter vei nr 6784, og kjørte 5 km til Leirbekkbu (forsamlingshus?) Jeg parkerte mellom veien og Leirbekkbu. Jeg måtte gå ca en kilometer tilbake etter veien før jeg om inn på startpunktet. Jeg var i tvil om jeg skulle bruke ski eller føtter, men det er ganske bratt i begynnelsen så jeg valgte fottur. Det går en vei ned til brua over Kleivåa. På sommeren er det sikkert mulig å parkere her. Etter brua går det en traktorvei et stykke opp i bratta. Etter passering av Fjellbekken var det fint skiterreng, men det forholdsvis flate topp-partiet
var snøfritt. Men det var fint å gå med lite gjennomslag. Ganske fast under med et lag laussnø oppå. På toppen var det et fint betongtrigpunkt og ei trimbok for Elvran IL. Ved siden var det en registreringskasse for Kjentmann Stjørdal. Det var også en merket sti (Kleivstien) som gikk i motsatt retning i forhold til min rute. Otto var førstebestiger i Elvrankassa i 2020 og jeg ble nummer to. (se bildebevis) På returen gikk jeg innom en topp som så høyere ut, men den var to meter lavere. 17 stykker samler etter denne lista og jeg havnet på sjetteplass med 53 bestigninger av 231 mulige.

Parkering ved Leirbekkbu innenfor Elvran Kapell etter vei 6784
Ett gammeldags melkespann på motsatt side av Leirbekkbu
Brua over Kleivåa
Fjellbekken
Utsikt mot vei nr 6784
Kleivstien kommer opp mot toppen
Registreringskasse for Kjentmann Stjørdal
Ett meget spennende trigpunkt
Spennende lesning i trimboka på toppen

To råskinn..

Written by otto 07.02.2020 07:57

I følge siste bilde stemmer overskriften godt. Samme fine været på din tur..

Sv: To råskinn..

Written by TERJES 07.02.2020 12:34

Dette var en overraskende fin tur, med brukbart vær. Vi er ikke akkurat bortskjemt med godt vær dette året. Kun to bestigninger i Januar. Neste besøkende kommer kanskje ikke før ved påsketider?