Fugllia (Forsøk nr. 2) (Namdalseid 43/58) (26.01.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Kryss fv715/fv17 (Osenkrysset) (24m)
Ascents Fugllia (354m) 26.01.2020

Etter et mislykket forsøk tidligere i dag pga. flom i elva Ferja
kjørte jeg fra Namdalseid Kirke nordover til Osenkrysset (FV17/Fv 715) Jeg kjørte til en parkeringsplass hvor Ferjavegen kommer ut på Fv 715. Her var det kjørt opp spor med tråkkemaskin på veien som går på sørsiden av Øyensåa, men jeg var usikker på hvor langt det var kjørt spor så jeg valgte en annen vei. Men på parkeringsplassen var det gjennomslagsføre, så jeg kjørte meg fast på flat mark. (Piggfri dekk) En som bor på en gård i nærheten stoppet, og slepte meg inn på fast grunn. Han hadde en Suv med firehjulstrekk. Flaks.
Jeg kjørte tilbake mot Osenkrysset og parkerte på ei stor utkjøring der. Dette førte til at jeg fikk 2 km ekstra hver vei etter Fv 715. Her var det ei skikkelig bru over elva Ferja. Fra parkeringa som jeg sjekket tidligere uten hell, fulgte jeg Ferjavegen et lite stykke og fulgte en traktorvei ca 1,5 kilometer mot Fugllia. Det var mindre snø over 300 Moh, så skiene fikk bryne seg på reinsmose og lyng. (gammelskia) På toppen var det bygd en liten varde. Denne toppen er oppgitt til 354 moh på vanlige kart, men på innzoomet kart er den kun 351,1 moh, men den holder seg over en pf på 100. På en nabostein åtte meter fra toppen er det et slags grensemerke som er formet som en jernstang med en tverrstang. Jeg har sett disse jernstenger flere steder. (se bilde) Returnerte samme vei tilbake. Til tross for delvis regn var det en grei rute og en fin tur. Tråkkemaskina sto parkert i skogen nede ved Ferjavegen. Flott turområde hvis det blir mer snø, og hvis regnet stopper.

På Fv 715 nådde ikke elva Ferja opp til brua
Flott tråkkemaskin
Her ligger Fugllia i midten. Sparsomt med snø
Toppvarden på Fugllia. PB har bommet litt med nåla
Et spesielt grensemerke like ved toppen