Tennebekk (21.01.2020)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Søre Tennebekk P-plass (60m)
Endpoint Samme (60m)
Ascents Tennebekksnipa (169m) 21.01.2020 11:04
Visits of other PBEs Søre Tennebekk p-plass (60m) 21.01.2020 10:29
Tjørnagrind (96m) 21.01.2020 10:46
Tjørnahuk (91m) 21.01.2020 11:36
Lappeleiren (62m) 21.01.2020 11:50

Rusletur i nordlige del av Kanadaskogen omkring Tennebekktjernet. Vi kjørte til området der Lappeleiren ligger. Her er det to store, gratis parkeringsplasser. V i valgte å parkere på den innerste/sørligste - Søre Tennebekk p-plass.

Grei og gratis parkering med stor, inngjerdet hundelufteplass på Søre Tennebekk

Herfra fulgte vi turveien Gamle Tennebekkveien oppover og etterhvert nordover til Tjørnagrind.

Tjørnagrind ligger fint til ved nordenden av Tennebekktjørna
Tjørnagrind - Fint, Lite grindverksbygg!

Deretter ble det en kort avstikker på sti opp til Tennebekksnipa fra sør. Tidligere har vi gått opp fra nord.

Astrid besøkte Tennebekksnipa fra sør
Denne bolten står ca. 50 m nord for høyeste punkt på Tennebekknipa

Neste post var Tjørnahuk ved nordenden av Svartatjørna. Fin og tørr turvei inn hit også. På stedet var det utrivelig med etterlatenskaper etter telting og bål som det ikke var ryddet opp i.

Tjørnahuk

Til slutt besøkte vi Lappeleiren som har en interessant, men også meget uhyggelig historie omkring seg.
Lappeleiren ble anlagt i 1897 på området der en av gårdene på Tennebekk lå tidligere. Det ble innleid en samefamilie fra Meråker som hadde opptrådt på verdensutstillingen i Chicago. Håpet var å lage dette til en turistattraksjon, men foretaket endte med konkurs etter bare 1 års drift.
Fangeleiren ble bygget av tyskerne under 2. verdenskrig for sovjetiske krigsfanger som ble satt til tvangsarbeid på Burmaveien og med bygging av ubåtbunkeren Bruno. Stedet ble og brukt til henrettelser av mange russiske fanger og noen norske motstandsfolk.
Mer informasjon om Lappeleiren og krigsfangeleiren på nettsiden til Bergen byleksikon

Astrid ved minnesmerket fra år 2000 på Tennebekk
Plaketten med minnesmerket med norsk og russisk tekst