Gravtjennåsen i Bergsbygda (20.01.2020)

Written by siroho GSM

Ascents Gravtjennåsen (191m) 20.01.2020 13:03
Visits of other PBEs Ramberg p-lomme (28m) 20.01.2020 11:57

Gravtjennåsen

Dagens måle var å fullføre Porsgunnlista 100 pf og da startet jeg med Gravtjennåsen i Bergsbygda. Jeg kjørte til Telemarksporten og videre ut mot Bergsbygda og Bjønnes. Ved Ramberg parkerte jeg inn på en traktorveg. Her er det laget til plass for noen biler.

Startet med å gå inn skogsbilvegen og så ta av til venstre, inn en traktorveg som var litt igjengrodd, nesten med en gang. Litt bløtt i starten men kommer greit over. Ser ut som en del folk går her. Etter noen meter så ser jeg to svartspetter på nært hold ved ei tørrgran. Så ut som de kurtiserte. Flott disse svartspettene, stor og kraftige fugler.

Jeg fortsatt oppover og innover og så kom det en flokk med stjertmeis over hode, disse nydelige små snøballene med lange stjerter. En fugleeldorado er i Bergsbygda. Traktorvegen videre gikk mer over i en bekk men det var laget et fint tråkk til høyre side, så greit å passere. Så fortsatte traktorvegen etter det og jeg tok av til høyre opp lia mot Gravtjenn. Fin traktorveg her også.

Da jeg kom så jeg skimtet tjernet så førte et tråkk meg østover ,og jeg ville se hvor det førte meg, for hadde en mistanke om at det kunne være litt vått i vannkanten. Men etter en stund måtte jeg forlatet tråkket og sette kursen mot østenden av Gravtjenn. Der kom jeg inn på et nytt tråkk som gikk nordover. Da jeg hadde passert de verste skrentene var det fint å gå ut i terrenget og opp lia. Mosekledd berg med eik og furu, helt flott å gå på. Fint toppområde, men liten utsikt. Furua på bildet stod på toppen og ei gammel røys ved siden av.

Da jeg skulle gå ned igjen fløy det opp ei rype for meg. Usikker på om det var lirype eller fjellrype for det var ingen lyd fra den. Men helt hvit med disse svarte partiene på stjerten var tydelige. Moro å se rype i Porsgrunn, det er det ikke mange som har gjort.

Retur tok jeg litt mer nordover enn der jeg gikk opp, for å få en slakere linje, så tilbake til Gravtjenn. Jeg valgte også å gå langs vannkanten denne gangen, helt greit, men litt våtere, så kom jeg tilbake til traktorvegen og fulgte den ned igjen.