Bergen: Toppenipa og Toppefjellet (19.01.2020)

Written by Kjell51 (Kjell Øijorden) GSM

Start point Søre Toppe gård (99m)
Endpoint Søre Toppe gård (99m)
Ascents Toppenipa (232m) 19.01.2020 13:19
Toppefjellet (253m) 19.01.2020 13:38

Parkerte ved innkjøringen til Toppe gartneri og fulgte sti som går opp i skaret ved Søre Toppe gård. Fin og mye brukt sti til Toppenipa.

Utsikt mot Toppe og videre utover Herdlefjorden

Fra Toppenipa på ryggen sydover til Toppefjellet på fin sti.

Ikke like fin utsikt fra Toppefjellet som det er fra Toppenipa

Fra Toppefjellet fulgte jeg sti videre sydover. Sti er inntegnet kun øvre del av ryggen. Lengre nede kom jeg inn i granskog og stien delte seg da jeg var nesten helt nede rett bak nytt stort industribygg. Jeg tok stien til høyre ned i dalen vest for Toppefjellet for å ta meg tilbake til Toppe. Kom til et stikryss i dalen og fulgte sti som gikk til høyre nordvest i dalen. Passerte strømgjerde og kom inn på utmarksbeite der stien gikk over i mange dyretråkk. Kom inn på en stølsvei og fulgte denne ned til tunet på Søre Toppe og vei videre tilbake til start.