Daltjønnaksla (Namdalseid 42/58) Nye Namsos ? (12.01.2020)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Dorråsbrenna (137m)
Ascents Daltjønnaksla (380m) 12.01.2020

Søndag og dårlig værmelding ved kysten. Bedre melding inne i fjellet. Kjørte derfor til Fallet nord for Namdalseid. Jeg har ikke oppdatert liste for Nye Namsos Kommune, men fortsetter på Namdalseidlisten. Fra Fallet (Fv 17) fulgte jeg skilt mot Derås/Dorrås etter vei nr. 6926. 10 km. til Derås. Herfra til venstre etter skilt mot Dorråsbrenna/Bogn Fritidsområde. Etter 2,6 km er det en parkeringsplass like før Dorråsbrenna. Den er for hyttefolket, men det var ingen andre biler her. Det er en bomveg som går inn mot Gilten og hele Bogn Fritidsområde (Kr 70), men denne veien var vinterstengt. Biler med spesiell tillatelse hadde kjørt innover, men det var delvis mye snø på veien. Jeg gikk på ski innover. Jeg passerte Statskogs hytte Giltelvstua ved Rørvatnet. (Kr 550 pr døgn) og etter 3 km kom jeg til veikryss Gryta/Gilten. Jeg tok til venstre og gikk innom Statskogs hytte Liasetra. Jeg finner ikke denne på Inatur, men det er en privat hytte like ved. Den kan leies i elgjakta. Hele elgpakken med jakt på fem dyr og leie av hus og båt koster 33835,- Jeg fortsatte inn i noe ulendt terreng med mye lauvskogkratt. Kom videre til et brukbart myrområde og kom inn i et nytt ulendt terreng mot toppen. Men over den lave tregrensa på ca. 300 meter var det drømmeforhold på ski mot den flate Daltjønnaksla. På toppen er det en trimtang for trimopplegget Trimnett fra Namdalseid I.L. Her er det også et trigpunkt som er oppgitt som høyeste topp. Jeg var innom en annen høyde 140 meter lenger sør som er ca. like høy? På returen fulgte jeg en litt annen rute ned mot Giltvegen, men her var det også vindfall og et hogstfelt nede mot veien. Denne turen ble 6 km etter skogsbilvei og 9 km i delvis ulendt terreng. Ubrøytete skogsbilveier er flotte skitraseer . Dagen har nå blitt 1 time lenger siden vintersolverv .

Vintersteng bomvei ved Dorråsbrenna. (Kr 70 på sommeren)
Ved Rørvatnet stoppet bilsporene pga trefall
Statskoghytta Giltelvstua (550 pr døgn)
Brua over Giltelva før krysset Gryta/Gilten.
Vegkrysset ved Giltelva/Rørvatnet
Statskogs hytte Liasetra. (ikke på Inatur)
Oppe i krattskogen ovenfor Liasetra fant jeg info om elgen
Snart over tregrensa mot Daltjønnaksla
Klippetang for Trimnett fra Namdalseid I.L
Trigpunktet på Daltjønnaksla
Sola prøver å bryte seg igjennom