Bjørbekkollen & Tiurkollen - Skien (12.01.2020)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Høgset p-lomme (102m)
Endpoint Høgset p-lomme (102m)
Ascents Bjørbekkollen (257m) 12.01.2020 14:25
Tiurkollen (283m) 12.01.2020 14:51
Visits of other PBEs Høgset p-lomme (102m) 12.01.2020 14:00

Jeg lempet av Julie og noen venninner i alpinbakken i Drammen Skisenter, og kjørte så videre for å gå et par barmarksturer i det fine og milde været. Denne gangen falt valget på området ved Skien, hvor det er mye ukjent turterreng.

Etter å ha rullet gjennom Skien sentrum fortsatte jeg et lite stykke på riksvei 36. Ved Dolhus svingte jeg av og kjørte videre på Stavdalvegen (fylkesvei 3306). Like etter at gården Høgset var passert, parkerte jeg i en lomme på en bakketopp. Ifølge kartet skulle det her starte en lysløypetrasé som gikk oppover mot dagens første turmål.

Parkering litt sørvest for gården Høgset. Traseen for lysløypa starter til venstre i bildet.

Lysløypa jeg fulgte fra start ble snart temmelig gjengrodd. Lite vedlikehold av denne... Etter hvert måtte jeg se etter strømledningen og lyktestolpene for å se lysløypetraseen gikk. Så det ble ikke store forskjellen da jeg fortsatte oppover i skogen og terrenget etter at lysløypa var forlatt. Et og annet tråkk eller sti dukket opp etterpå. Blant annet gjennom et lite hogstfelt, hvor jeg fikk litt utsyn.

I hogstfeltet opp mot Bjørbekkollen (257) fikk jeg utsikt mot sørøst.

Etter hogstfeltet ble det noe brattere oppover, og jeg forventet vandring i terrenget siste biten opp til Bjørbekkollen (257). Men her i det brattere partiet var det heldigvis en ganske god sti, så denne toppen har tydeligvis litt besøk. Det så jeg også da jeg kom opp.

På Bjørbekkollen (257) var det lagd til en fin bålplass. Postkasse var det også. Selve toppunktet er noen meter lengre inn i bildet.

Jeg stakk bortom noen jevnhøye kuler oppå Bjørbekkollen (257) før jeg ruslet ned i retning skaret mot Tiurkollen (283). Her nede i skaret skulle jeg møte det mest kronglete partiet på hele turen. Ganske tett med trær og nokså kupert. Jeg måtte kave meg gjennom noen trær og gå litt hit og dit for å unngå småstup. I siste brattbakken mot Tiurkollen ble det langt bedre, for her var det furuskog og mye mer oversiktlig.

Selve toppområdet på Tiurkollen (283) var temmelig flatt. Toppen var en liten kul som hevet seg 1-2 meter over flata i vest/nordvest.

Toppunktet på Tiurkollen (283). Innover i bildet er det flate toppområdet sørøst for selve toppen.

Utrolig behagelig vær oppå Tiurkollen (283) til å være midt i januar. Føltes mer som en vårdag i april... Jeg tok en kjapp pause her før jeg satte kursen mot bilen igjen.

På returen fulgte jeg først omtrent samme rute til jeg var nedenfor det øverste, bratte henget. Deretter skrådde jeg mer i retning lysløypa. Litt varierende terreng og skog nedover, men stort sett greit. Etter hvert kunne jeg skimte traseen til lysløypa igjen.

Her skal det gå en lysløype vinterstid, som det jo egentlig var nå... En av lyktestolpene ses midt i bildet.

Helt på slutten fulgte jeg den nederste traseen av lysløypa, og så en sti ned til Bjørbekkvegen. Derfra var det noen få meter bort til bilen.

Bjørbekkollen (257) til venstre, og Tiurkollen (283) til høyre. Sett fra Stavdalvegen, ved Åbjørnsrød.