Toppturer i Aurskog-Høland (10.01.2020)

Written by ØyvindBergkvam GSM

Ascents Hanseberget (329m) 10.01.2020
Hølands varde (353m) 10.01.2020
Skjemtefjellåsen (317m) 10.01.2020
Skjemtefjellåsen Sør (316m) 10.01.2020
Vardehøgda (335m) 10.01.2020
Denne dagen var det meldt knallfint vær, og jeg bestemte meg for å besøke et par topper på Akershus-lista mi. Bart terreng, sol og et par minusgrader er ikke hverdagslig på denne tiden av året, og det var litt vårfølelse da jeg langet oppover de første bakkene til Hølands varde som var dagens første turmål.
Snart på enden av veien, det meste av stigningen er unnagjort
På vei opp fra det lille tjernet nedenfor Hølands varde
Hølands varde

Jeg hadde kjørt inn fra Mørk og parkert like ved bommen. Det er fin vei å gå på og høydemeterne gikk unna. Ved enden av veien var det anleggsarbeid så jeg svingte av litt før enn der jeg hadde planlagt. Jeg gikk forbi et lite tjern og så rett opp til toppen. Fin varde, noe begrenset utsikt. Tok et par knekkebrød på toppen, før jeg gikk samme vei tilbake igjen.
Neste mål var Vardehøgda og toppene rundt. Jeg kjørte gjennom Hemnes og videre retning Bjørkelangen. Parkerte ved bommen ved skogsveien vest for toppen. Her også var det fin vei å gå på, og jeg fulgte denne til jeg var rett sør for Vardehøgda. Herfra gikk det greit opp til toppen som var lett å finne. Nesten alle trærne i området hadde blitt hogd ned og utsikten var upåklagelig i alle retninger!
Mesteparten av skogen rundt toppen av Vardehøgda er hogget bort

Nå ventet en lang etappe i uveisomt terreng, og kursen ble satt sørvestover. Først over de to toppunktene på Skjemtefjellåsen, og deretter bort til Hanseberget. Hele veien bortover her var det fint skogsterreng å gå i. Turen ned fra Hanseberget derimot bar preg av mer kratt og småtrær, og det var godt å komme ned til veien i Masbrudalen vest for toppen. Herfra var det grei skuring tilbake til bilen.