Osmena Peak (08.01.2020)

Written by Erling (Erling Juul) GSM

Characteristic Trip by foot
Ascents Osmena Peak (1,015m) 08.01.2020

Jeg hadde vært i Moalboal to dager for å svømme litt, blant sardinstimer, og sett solnedgangen på White Beach. Deretter var det ned Kawasan-fallene med flytevest og hjelm. Jeg nøyde meg med 3-4 meters hoppene ut i elva, mens 12-15 meter var for de tøffeste. Canyon-turen var nok høydepunktet på Cebu, tett etterfulgt av denne toppturen.
Jeg måtte til slutt ut med 2000 pesos (ca 400 NOK) for å få en bil til å kjøre meg fra Moalboal på vestsiden av Cebu via Osmena Peak og ned til Dalaguete. I grunnen ganske rimelig for en kjøretur på 60-65 km på tildels dårlige fjellveier.
Så var det å betale til sammen 60 pesos for sjåføren og meg og så gikk vi på en helt grei sti opp til toppen på 14 minutter. Fin utsikt helt tilbake til Moalboal og de mer nærliggende «sjokoladetoppene».
Det som undret meg der oppe var om ikke en av de nærmeste sjokoladetoppene, den med en liten radiomast, egentlig var høyere. Jeg fant ikke noe grunn til å teste det ut fordi det ville innebære å gå i en del kratt. Men for fremtidige peakbookekspedisjoner kan jo det være en idé.

Drosjesjåføren og toppen av Osmena.
Jeg tror toppen sett fra Osmena Peak med mast på litt til høyre i bildet er høyere. Det er muligens ikke ønskelig å ha trafikk dit pga radiomasten.